Monday, June 01, 2009

Wakil Rakyat : Sihat sebagai syarat ?

http://4.bp.blogspot.com/_2F9nTcAJr7c/ScigRpAjvvI/AAAAAAAACyI/_E5dzhcvvOs/s1600/pengerusi-spr.jpg
Pengerusi SPR


Antara yang paling dangkal sekali adalah jengkal. Pepatah Melayu membahaskan ia bahasanya menjadikan sebutan ramai Melayu' " jika panjang kail sejengkal jangan diduga lautan yang dalam". Begitulah lagak dan mangaknya Pengerusi SPR yang baru iaitu Dato Aziz Mohd Yusof. Untuk buat kali pertama menguji akan ia akan tugas dan tanggungjawabnya ia. Oleh kerana terlalu mahu bertanggungjawabnya ia akan atas pertanggungjawabanya itu. Maka disarankan akan nya ia atas apa yang mahu disaran olehnya.

Maka selepas DUN manek Urai kosong, oleh sebab kekosongan tersebut kerana matinya tok wakilnya. Maka tok wakil yang mati itu juga bersebab, namun dek sebab sakit iaitu sakit gaout serta kencing manis mahupun berdarah tinggi akan dianya. Kesimpulannya wakil rakyatnya mati kerana disebabkan dek sakit.

Maka pengerusi SPR yang baru ini, buatlah lawak bodoh, sehingga lawak itu sendiri jadi bodoh. Maka didugakan akan kailnya yang sejengkal itu. Lau di cadangkan kepada SPR uyang dipengerusikan olehnya iaitu nanti setiap calon yang bakal atau akan bertanding dimestikan seorang yang SIHAT. Sihatnya itu masih lagi bersifat subjektif. Beliau maksudkan sihat nya itu tiada akan sibakal calon sebelum dan semasa mahu bertandingkan itu sakit. Jika sesudah menjadi tok wakil maka tidak sihatnya dia bagaimana? Mungkin beliau minta akan sihatnya itu datang kembali kepada tok wakil, kerana pengerusi SPR mahu bagi tahu bahawa awak sebelum jadi wakil rakyat dulu sihat, kenapa tidak sihat? Ke mana sihat itu pergi, kembalikan lah sihat.

Penulis cadangkan sekumpulan pasukan penyihat semua tok tok wakil agar kekal sihat dan sentiasa sihat sepanjang ia menjadi tok wakil perlu SPR adakan, kerana dalam mencukupkan syarat, maka syarat tersebut mesti dilengkapkan.

Maka semesti bagi mengesahkan sakitnya itu, mestilah disahkan oleh orang yang mendapat pengesahan atau tauliah. Tentulan namanya doktor atau pakar perubatan. Justeru lakulah dan tambahlah kerja doktor satu lagi kerja mengesahkan akan bakal calon atau bakal wakil rakyat siaht. Maka kerja mengesahkan sihat atau tidak sihat menjadi satu kerja yang bersyarat. Doktor swasta terdedahkan bayaran. Manipulasi sah sakit untuk dapat sijil perakuan cukup tinggi jadinya nanti.

Jika diterima dan diguna pakai, maka ramailah menteri-menteri dan wakil rakyat UMNO BN yang ada bakal terluucut jawatan mereka kerana dek SIHAT atau TIDAK SIHATNYA mereka nanti.

Wakil-wakil rakyat UMNO BN mungkin akan marahlah pada pengerusi SPR nanti. Maka jadilah satu pekerjaan baru dan kerja tambahan UMNO iaitu menjatuh dan menaikkan pengerusi SPR mengikut pilihan mereka dan kemudahan serta kesenagan mereka.

Oleh itu, semua sisitem yang bakal dan akan dibuat oleh UMNO kembali tidak sihat dan menjadi tidak sihat. Justeru menrima pakai candangan pengerusi SPR yang mulanya mahu calon sihat sebagai wakil rakyat, menjadikan semua sistem kendalianya tidak sihat belaka.

1 comment:

dukun misai said...

kalau allah nk tarik sihat mamat ni,dalam dok buat kenyataan je tertonggeng sakit jantung,baru ada akai,,,