Monday, June 01, 2009

Golongan profesional yang sudah dibeli ?

Antara kepercayaan rakyat Malaysia adalah cakap-cakap golongan yang dikelaskan sebagai cerdik pandai dalam negara. Apabila seorang pfofessor kangkung bercakap soal rasuah dan masa depan parti politik pembangkang, maka terus ia tidak menarik.

Malah yang menariknya jelaslah taraf profesor ini adalah sebagai pengampu UMNO, dan dalam UMNO mereka suka kepada pembohong. sepatutnya seorang profesor yang tinggi ilmunya tidaklah berbohong kepada rakyat. pembohongannya tidak nampak bohong jika didekati antara kedua kumpulan parti berkepentingan dalam negara.

Apabila dan bilamana seorang profesor mengambil sikap memihka, masyarakat boleh labelkan bahawa profesor ini adalah kaki ampu dn tidak mampu menguru ilmu yang ada pada dia dan memartabatkan diri dia daripada menjadi sebahagian daripada perkakas bagi parti politik tertentu.

Dalam hal rasuah, misalnya UMNO lah yang mengamalkan poltik wang/rasuah. Sepatutnya beliau memberi cadangan dan tindakiut paling berkesan bagi menangani gejala politik wang dalam parti dan masyarakat yang didominasi oleh UMNO.



Isu rasuah boleh jejas usaha Pas pertahan Manek Urai


KUALA LUMPUR: Isu rasuah politik yang dikatakan menular dalam Pas boleh memberi kesan terhadap usaha parti itu mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai pada pilihan raya kecil 14 Julai ini.

Penganalisis politik, Prof Dr Ahmad Atory Hussain, berkata ini kerana pengundi dan penyokong parti itu di DUN berkenaan mungkin sukar bertolak ansur dengan pemimpin rasuah.

Beliau berkata, walaupun DUN Manek Urai terletak di luar bandar dan kebanyakan penduduk bekerja kampung dan penoreh getah, cara mereka berfikir dan menilai sesuatu sudah jauh berbeza berbanding lebih 30 tahun lalu.

Malah, katanya, mereka boleh mendapat dan menilai maklumat daripada pelbagai sumber dan tidak terhad kepada ceramah parti saja.

“Saya kira sedikit sebanyak akan ada kesan terhadap persediaan Pas menghadapi pilihan raya kecil DUN Manek Urai," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau mengulas sama ada isu rasuah yang dikatakan mula menular dalam Pas menjelang Muktamar Agung Tahunan parti itu mulai Jumaat hingga Ahad ini akan memberi kesan langsung kepada parti itu pada pilihan raya kecil DUN Manek Urai.

Isu gejala rasuah dalam Pas mencuri tumpuan umum menjelang muktamar agung parti itu apabila Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud, mendedahkannya bulan lalu.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga bersedia membuat siasatan berhubung perkara itu.

No comments: