Wednesday, June 10, 2009

Unity Goverment: Tafsiran dan andaian tidak semesti benar ?

Menjangkau dan melangkaui tulisan Zulkifli Sulong melalui 'Muktamar gagal Seslesaikan Isu' khasnya kerajaan perpaduan adalah sesuatu yang dituntut dan amat merugikan. Tiada kata putus terhadap wawasan isu berkenaan. Ada pihak pimpinan berjumpa dengannya usulkan satu muktamar khas bagi membincangkan hal tersebut.

Lebih ketara tulisan Zul Sulong dengan sandaran kutipan beberapa ucapan perwakilan PAS di muktamar tempoh hari menutup terus pintu dengan UMNO. Di akhir tulisannya , beliau bimbang akan wujud sungguh kumpulan Endorgan (Husam dan M sabu) kalah ancam bawa idea penubuhan parti baru seperti di Turki AK party pecah tubuh parti lain. Yang liberal dan berjaya pula seperti di Turki itu. Beliau bimbang gambaran salah oleh penyokong dua tokoh pimpinan PAS yang kalahan itu membawa ksan ke arah lain.

Membaca kegilaan tulisan tersebut, dengan bersandarkan Mohammad Sabu dan Husam Musa mahu tubuhkan parti baru adalah sesuatu yang luar biasa. Bukan mudah mengerakkan parti baru, parti bukan sekadar hidup dengan sokongan, tanya sendiri Anwar Ibrahim.

Tulisan itu meletakkan satu sikap prejudis terhadap 2 tokoh yang kalah itu. Dengan mengandaikan suatu andaian yang diluar jangka (itulah kita fahami sifat penulis dan tulisan wartawan).

Justeru secara tidak langsung kerajaan perpaduan ini datangnya semacam 'seketul' di bawa khas dari negeri tertentu. Oleh kita minta dimatikan segera agenda kerajaan perpaduan ini. Kita juga kenal hati budi Husam Musa dan Mohd Sabu. Entahlah itu kerja ALlah kalau mereka rasa mereka hebat, mereka buatlah parti baru macam Zul Sulong mahukan itu ?




1 comment:

Wak Labu Farm said...

Yang sangat tak setuju 'kerajaan perpaduan' tu cuma babi2 dari DAP dan beruk2 dari PKR sahaja.