Saturday, June 20, 2009

UG: Kita tuntut ambil sikap dan pendirian , tiada atas pagar ?

Tabiat penulis veteran MSO dalam blognya Tinta Merah, beliau adalah pejuang UG dan ingin menegenegahkan idea ini. Beliau memang suka menyanggah dan rasakan dirinya bersikap betul dan seringkali jika bertemu beliau, katakan saya senang dengan apa yang saya pegang dan fahamkan terhadap diri saya, jika saya berlawan dengan orang pun saya tida berdepan atau bersemuka tetapi bebas dari dalam bilik sahaja. Tidak payah bertegang leher berdebat atau apa sahaja yang konvesional . Itulah rupa bentuk diri MSO yang sebenar sejak dari dulu lagi. Katanya yang populas dia tidak bergantung dan cari makan dengan orang politik. Itulah falsafahnya.

Dalam blognya masih dia menafsir ikut tafsiran dia kenapa dan mengapa 10 MP PAS buat pendirian sikap. Mereka berdiri dan setuju dan sependapat dengan TGNA. Dia selalu tulis(MSO) kita atas dunia ada dua paksi x dan y, ada hitam putih dan syurga neraka, tiada itilah atas pagar. Jadi duduk belakang TGHH atau TGNA itulah sebab MP PAS 10 orang ambil sikap. Itu adalah hak mereka. Kita selalu bercakap hak, kebebasan dan sebagai. Itu pendirian mereka kita kena terima, usah dikaji dan dihujahi baik tidak baik, bagus kerana mereka ambil sikap, tegas, berpendirian, senang dan mudah dibaca. Cepat selesai lah MSO dan para penyokong idea UG


Susupan Petang

Apakah Rasionalnya 10 Ahli Parlimen Pas Buat Kenyataan

SAYA tercari-cari apakah keperluannya dan tujuan 10 orang ahli parlimen Pas membuat kenyataan bersama menyatakan pendirian mereka menolak idea kerajaan perpaduan di parlimen semalam. Apakah tujuannya?

Mereka yang terlibat membuat kenyataan itu, Khalid Abd Samad (Shah Alam), Dr Dzulkifli Ahmad (Kuala Selangor), Kamaruddin Jaafar (Tumpat), Siti Zailah Mohd Yusoff (Rantau Panjang), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Dr Lo' Lo' Ghazali (Titiwangsa), Dr Mohd Hayati Othman (Pendang), Taib Azamudden Mohd Taib (Baling) dan Dr Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar).

Kenyataan bersama itu menimbulkan sedikit tanda tanya. Apakah keperluan dan tujuannya. Sekiranya bertujuan untuk menyatakan sikap menyokong Nik Aziz Nik Mat yang menolak idea kerajaan perpaduan ummah sehingga tergamak menghalau Nasharudin Mat Isa dari Kelantan rasanya tidak berbangkit dan tidak perlu lagi kerana semua kalangan ahli parlimen Pas sepakat menolak idea berkenaan.

Semua ahli parlimen Pas tentu berpegang kepada keputusan muktamar di Ipoh seperti mana menjadi pegangan Nik Aziz yang bersetia dan berjanji untuk menguatkan Pakatan Rakyat. Jadi untuk apa lagi kenyataan sedemikian yang boleh menimbul pesepsi buruk kepada Pas?

Misalnya dengan hanya 10 orang saja menanda tangani pernyataan itu orang akan bertanya ke mana 13 orang lagi. Ahli Parlimen Pas sebanyak 23 orang? Apakah yang 13 lagi menyokong idea perpaduan berkenaan?

Kenyataan berkelompok itu juga tidak manis kerana ia menunjukkan kalangan ahli parlimen juga ikut sama berpecah macam para pengikut tegar Pas di bawah. Mereka juga berselisih pendapat walaupun bergelar ahli Yang Berhormat yang dianggap pemimpin.

Seharusnya tidak berlaku keadaan demikian. Jelas mereka yang mencetuskan idea mengadakan kenyataan bersama itu tidak tinggi diplomasi politiknya. Kurang semangat ukhwah sesama sendiri dan suka kepada perbalahan dan sengaja membuka perkara yang sudah hendak ditutup dengan motif tertentu. Cara mereka itu bukan menenangkan keadaan tetapi menambahkan lagi kecelaruan di kalangan ahli bawahan.

Kalau pun kalau hendak bermain politik janganlah sampai begitu rendah sekali mutunya. Kita sebagai ahli parlimen sepatutnya menunjukkan sikap rasional dan semangat ukhwah yang tinggi. Ahli parlimen bukan patut menunjukkan perangai-perangai buruk sebalik tunjuklah akhlak yang baik kerana mereka menjadi ikutan orang ramai.

Ahli parlimen sepatutnya menjadi contoh. Kalau ada pertelingkahan merekalah yang perlu mendamai ataupun melindungi masalah yang boleh memburukkan keadaan dan parti dari terbelek kepada umum. Dengan berbuat kenyataan begitu ia seolah membuka pekong di dada. Baik pihak UBN tidak nampak apa yang berlaku kini ia sudah semakin terang dan bersuluh dan sudah terbawa ke tangga parlimen pula. Sikap ini sungguh tidak bijaksana.

Kalau orang mengatakan Pas berpecah, Pas berpihak marah! Dikatakan cuba menimbulkan kecelaruan di kalangan Pas. Tetapi kalau pemimpin peringkat kelas lima bintang seperti ahli parlimen itu sendiri buat tak mengapa?

Memerhati kepada wajah-wajah dalam gambar kalangan 10 ahli parlimen yang membuat kenyataan itu tidak menghairankan. Wajah-wajah inilah yang sering kali ternampak sewaktu Anwar Ibrahim membuat kenyataan akhbar di rumahnya di Segambut. Mereka ini lebih berwala' kepada Anwar daripada Abdul Hadi Awang!

Mereka inilah yang saya katakan bila bunyi saja germercingan locing di rumah Anwar mereka akan berlari untuk mendapatkan Anwar sanggup tinggal pinggan nasi demi Anwar. Mereka akan berlari bagaikan anak ayam takutkan helang.

Semoga 12 lagi ahli Parlimen yang tidak bersama kumpulan ini akan meneruskan sikap profesional mereka, perangai buruk janganlah diikut. Kepada dua naib presiden Pas, Sallahudin Ayub dan Mahfuz Omar yang tidak termasuk dalam kumpulan ini diucapkan syabas kerana tindakan anda kali ini betul. [wm.kl. 3:45 pm 19/06/09]

No comments: