Saturday, June 20, 2009

Mukriz takut kena maki budak pegagng bendera ?

Antara maki semasa kempen dengan maki luar kempen pilihanraya. Adalah dua benda yang berlainan. Mendidik dan mendapat pendidikan sepanjang hayat adalah perkara yang berlainan juga. Sebagai seorang muslim belajar adalah dituntut Islam. Dalam Islam sesiapa sahaja boleh memberi nasihat, samada ibubapa, guru, orang tua, pemimpin atau sebagainya. Menteri adalah pemimpin, di malaysia ada seorang lelaki bekas anak PM namanya Mukris Tun Dr M. Hari ini beliau berkacap. Mukriz menjadi guru dan memberi nasihat anak-anak muda jangan memaki orang tua kerana sebab memegang bendera. Baguslah sangat tidaklah kita mahu membantah atas nasihatnya itu. Peliknya kanak-kanak ini teruja 'bila pegang bendera, maki selalu orang tua'. Justeru atas kepelikan itulah yang kita mahu kaji dan renungkan. Kenapa dan mengapa hal ini dibangkitkan, apa masalah dan puncanya.

Bagi kita, sebenarnya kanak-kanak itu tahu dan faham, jika tidak faham atau tahupun, dia akan diberitahu, sememanglah sifak kanak-kanak kena diajar dan belajar kenal mengenal apatah lagi kenal mengenali orang. Mereka akan difahamnkan orang tua macam ini perlu dan kena hormat, orang tua macam ini (jenis munafik) tidak perlu dihormati. Mungkin mereka dah jumpa orang tua hipokrit jenis munafik yang sebangsa yang katogeri makhluk perosak negara bangsa, maka semestilah dia faham bahawa Orang tua itu mestilah daripada kumpulan mereka yang laksanakan dasar-dasar yang menyusahkan abang-abang, kakak atau bangsa mereka, maka mereka inilah orang tua dan kumpulan orang tua yang sekongkol mahu BI wajib lulus, PPSMI Sains & Mt dalam BI, biasiswa tukar kepada PTPTN pinjam bayar balik sedangkan hasil mashul negara banyak, minyak di daratkan di Siam sedangkan sepatutnya negeri seagama dan sebangsa, kayakan diri ambil duit rakyat berbillion, cukai kenakan atas kepala rakyat, buat sekolah buatlah tetapi kosnya aduhai milion-million, awal tahun baru ajak muda mudi 'doa dan wirid' dengan nyayian. Itulah bentuk pendidikan kepada generasi yang memegang bendera.


Jangan ajar anak-anak maki orang tua




KUALA KRAI - Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Mahathir bimbang dengan amalan pihak tertentu mengguna kanak-kanak mengibar bendera sambil memaki hamun orang tua ketika kempen pilihan raya diadakan.

Beliau berkata, perbuatan itu tidak seharus berlaku kerana kanak-kanak perlu diberi didikan yang baik agar minda mereka tidak dinodai perkara yang boleh memberi kesan buruk kepada generasi masa depan.

“Kita di tadika dan sekolah rendah tidak ajar anak membenci orang lain, kita ajar anak kasih sayang bukan membenci orang lain,” katanya kepada Bernama di sini.

Mukriz berkata, perbuatan sedemikian boleh meracuni fikiran kanak-kanak supaya membenci orang lain.

Beliau juga kecewa dengan seruan sesetengah pemimpin pembangkang yang berunsur provokasi terhadap jentera pilihan raya Barisan Nasional.

Mukriz berkata, sekiranya cara itu tidak dikawal tidak mustahil perkara buruk akan berlaku dan rakyat akan berada dalam ketakutan dan kebimbangan.

No comments: