Wednesday, June 17, 2009

Senyum Kambing Kata ?

Nizar jelaskan rasa hatinya dan isihatinya terhadap tindakan yang dilabelkan biadap, angkuh dan mengada-ngada ?
Laungkan "Bubar DUN": Saya buat apa yang patut, kata Nizar

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, tindakan beliau melaungkan perkataan "Bubar DUN" Perak sebaik sahaja selesai mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen di Dewan Rakyat kelmarin adalah reaksi spontan yang tidak langsung dirancang.

Bagaimanapun kata beliau, apa yang dilakukan sebaik mengangkat sumpah adalah "apa yang patut dibuat."

Beliau berkata, ia adalah reaksi yang meluahkan perasaannya serta seluruh rakyat Perak berhubung krisis politik yang melanda negeri itu pada masa ini.

"Ia merupakan satu situasi spontan yang membawa kesan luar biasa.

"Sebagai seorang yang mengangkat sumpah untuk mempertahankan perlembagaan, tidak boleh kalau dalam hati rasa lain.

"Apa sahaja yang saya kata dan percaya dalam hati, ia perlu seiring," kata Ahli Parlimen Bukit Gantang itu kepada media di lobi Parlimen hari ini.

Dewan Rakyat kecoh selepas Mohammad Nizar melaungkan perkataan "Bubar DUN" Perak sebaik sahaja selesai mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen.

Beliau dan enam lagi Ahli Parlimen Pakatan iaitu Datuk Ngeh Kor Ham (DAP-Beruas), Nga Kor Ming (DAP-Taiping), Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena), N. Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai), Dr. Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) dan Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli (PAS-Kuala Krai) telah diarah keluar Dewan dan digantung sidang selama dua hari kerana melanggar peraturan Dewan selepas kesemua mereka enggan menanggalkan lilitan bertulis "Bubar DUN".

Mohammad Nizar berkata, saat tersebut adalah peluang keemasan untuk beliau melaungkan perkataan itu kerana semua menteri termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berada di dalam Dewan.

"Ia adalah peluang keemasan. Ketua yang merampas Perak tidak ada hari ini, jadi bila lagi masa yang terbaik.

"Saya percaya apa yang saya buat adalah apa yang saya patut buat," katanya.

Sementara itu, Ngeh meminta Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia meminta maaf atas tindakan beliau menghalau mereka keluar kerana katanya, tidak ada peruntukan khusus yang menyatakan lilitan seperti yang dipakai mereka Isnin lalu adalah menyalahi peraturan Dewan.

"Speaker Parlimen tidak ada hak menghalau kami keluar kerana tidak ada dalam perintah tetap Parlimen di mana Speaker ada kuasa menggantung kami kerana memakai lilitan itu," katanya.

No comments: