Wednesday, June 17, 2009

Di mana mereka, siapa ?

Budaya Sonsang? Itulah telahan dan kata-kata tajam Ruhanie Ahmad serta 2 panel lain dalam forum Astro Awani malam semalam. Itu adalah bagi orang luar bekas ahli UMNO melabelkan begitu terhadap sikap Nizar Jamaluddin semasa upacara mengangkat sumpah.

Manakala Timb Presiden PAS pula menyatakan beliau tidak dimaklumkan, dan tiada dalam agenda PAS tentang 'perjuangan' dan tingkahlaku 'kerterlaluan Nizar' semalam, itulah maksud tersirat dengan apa yang dilakukan oleh Nizar.

Penulis tersohor MSO dalam blognya Tinta Merah pula menyatakan Nizar boleh menunjukkan sikap profesional semasa sesi ucapan perbahasan dan cara-cara lain yang lebih bertamadun.

Hari ini, dan semalam ada beberapa pimpinan kanan PAS dan wakil rakyat nya yang bertindak bersama-sama Nizar. Hari ini pula Ngo Kor Ming sahaja bertindak mempertahankan tindakan Nizar dengan alasan seperti di bawah..

Justeru lain-lain pimpinan 'sibuk' dan fokus kepada pembentukan kerajaan perpaduan. Terutama Timb. Presiden dan SU Agong (memang dah tutup mulut). Hari ini nampak Timb. Presiden PAS memberi reaksi balas yang mahu memaklumkan kepada Presiden PAS dengan kadar segera.

Kerja-kerja besar membentuk kerajaan perpaduan, yang diujakan oleh beberapa orang pimpinan PAS yang kanan, pasti mengudah keresahan dan kemuncaknya PAS akan berpecah lagi. Dulu sudah pecah ditubuhkan Berjasa, kemudian pecah lagi tertubuh Hamim yang mana akan merencat dan melambatkan kemenangan. Maka kita akan menantilah pula selama 50 tahun lagi, barulah suasana bersepakatan begini dalam PR akan disatukan kembali.

Pilihan dan kerja baik PAS yang dipilihnya akan mengundang musibah 'besar'. Kedegilan dan kemahuan beberapa kerat pimpinan PAS akan menjerumuskan jemaah ke arah ketidakstabilan dan mengundang kemarahan ramai para penyokong .


Kor Ming pertahan tindakan Nizar

IPOH – Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming mempertahankan tindakan Ahli Parlimen Bukit Gantang yang baru mengangkat sumpah,Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin melaungkan ‘hidup rakyat’ dan ‘Bubar DUN’ di Dewan Rakyat, kelmarin.

Menurutnya, slogan ‘bubar DUN’ dan ‘Hidup Rakyat!’ adalah misi dan tugas Nizar dalam membawa suara rakyat.

“Saya di sini menegaskan, sebagai Ahli Parlimen tugas kita adalah mempertahankan demokrasi dan perlembagaan sebaik sahaja mengangkat sumpah,” katanya pada sidang media di Wisma DAP di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas tindakan Nizar dan enam wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) lain yang digantung dua hari kerana melaungkan slogan “bubar Dewan Undangan Negeri” dan memakai lilitan dikepala bertulis perkataan “bubar DUN” sejurus mengangkat sumpah Ahli Parlimen, kelmarin.

Katanya, jika bukan di Parlimen, tidak mungkin Ahli Parlimen berbahas di tempat lain atau di pasar.

Kor Ming berkata, Nizar yang telah dipilih sebagai wakil rakyat pada 7 April, menggalas tugas untuk membawa referendum penduduk negeri Perak bagi menghidupkan semula demokrasi dalam negeri ini dan mengembalikan hak penduduk untuk memilih kerajaan.

Menurutnya, Nizar melaksanakan amanahnya sebagai wakil rakyat dan memohon keizinan daripada Speaker bagi mewakili suara rakyat sebagai manifestasi beliau bersama rakyat.

Beliau berkata, walaupun Speaker menghalau enam Ahli Parlimen supaya keluar dewan tetapi perjuangan tetap diteruskan dan ia tidak akan menghalang mereka sebagai wakil rakyat menyuarakan hasrat dan suara rakyat.

Kor Ming menegaskan mereka tetap patuh dengan arahan Speaker supaya meninggalkan Dewan Rakyat walaupun berasa marah.

“Tetapi mengapa di Dewan Undangan Negeri Perak pada 7 Mei lalu, Datuk Seri Dr Zambry serta dan enam Exco yang diminta keluar oleh bekas Speaker V Sivakumar, mereka enggan patuh.

"Sebaliknya mereka memanggil polis untuk mengusir Speaker," katanya.

No comments: