Tuesday, June 30, 2009

Bola di gilai dunia

Sukan bukanlah segala-galanya dan segala-galanya bukan sukan. Kini dalam arena sukan antara sukan berprestij di mata dunia dan diterima ramai adalah bolasepak, selain tenis, squash dan sebagainya. Oleh itu beberapa buah negara di dunia mempunyai liga berpretij dan digilai oleh para pelabur bola, pengedali bola dan lain-lain institusi melibatkan urustabdir bola.

Bagi kita di dunia Islam dan bukan Islam bola sepak tidak meletakkan batas sempadan. Terkini EPL dijadikan tempat pelabur Arab melaburkan duit emas hitam mereka, kerana di sini pelabur boleh mendapat kan apa sahaja.

Terkini, Manc City diketuai oleh seorang pelabur Arab, yang baginya duit bukan masalahnya. Perlumbaan kelab-kelab Eropah mendapatkan pemain kini sudah menjadi satu kegilaan. Kegilaan mereka menabur wang sudah menjadi perkara biasa sahaja.

Keberadaan mereka dan kemewahan wang mereka seolah-olah mereka ini (pelabur Arab) rakus membelanjakan wang mereka kepada benda-benda yang kurang pengamalan dan rasa tanggungjawab lain yang lebih besar dan mencabar keberadaan mereka. Kita bukanlah bertindak mencabar apa yang mereka ingin lakui, tetapi dengan membelanjakan dan berbelanja semahu-mahu dengan paparkan kemewahan menjadi satu 'bentuk' perlumbaan yang kurang kepada kesejahteraan ummah.

Maksudnya dalam mereka berbelanja sejumlah itu, ramai sudara seagama yang mewakili 1 juta wajah dan miliki 1 aqidah yang berada dalam kejepitan dan kesempitan yang membarah dan parah. Negara-negara Afrika yang rata-rata miskin perlukan mereka lakukan 'ke arah' pelaburan yang bermanfaat, bukannya setakat zakat lebih dengan tuntutan fiqh alawiyyat.


Gaji Eto'o RM1.5j seminggu?


ETO'O dapat
tawaran lumayan daripada City.


LONDON - Manchester City telah membuat tawaran gaji tertinggi di dunia kepada penyerang Barcelona, Samuel Eto'o dengan bayaran £250,000 (RM1.5 juta) seminggu.

Jika perpindahan bernilai £25 juta (RM146.3 juta) itu berjaya, Eto'o bakal menerima gaji £13 juta (RM76 juta) setahun.

Presiden Barcelona, Joan Laporta berkata, Eto'o telah mendapat tawaran luar biasa itu daripada City dan ia mampu menjadikannya sebagai pemain yang menerima gaji tertinggi di dunia.

"Dia (Eto'o) mahu kekal di sini, tetapi tawaran lumayan seumpama ini memang sukar untuk ditolak," kata Laporta.

Eto'o, 28, telah menjaringkan 34 gol musim ini termasuk gol pembukaan sewaktu Barcelona menewaskan Manchester United 2-0 pada final Liga Juara-Juara.

Bintang antarabangsa Cameroon itu hanya mempunyai baki kontrak di Nou Camp sehingga musim depan.

Namun, bagi Barcelona yang juga juara Eropah, mereka lebih rela menjual pemain itu pada musim ini daripada kehilangannya secara percuma pada musim depan.

Barcelona pastinya tidak dapat menandingi gaji yang ditawarkan City itu kerana ia sekali ganda daripada gaji yang diterima Eto'o ketika ini.

Dalam pada itu, Laporta mengakui bahawa Barcelona masih berhasrat untuk membawa masuk pemain Liverpool, Javier Mascherano.

"Mascherano merupakan rakan baik kepada (Lionel) Messi. Kita akan lihat apa terjadi nanti. Dia seorang pemain yang cukup saya minati," jelasnya. - Agensi


No comments: