Saturday, May 23, 2009

Sabrey nak debat dengan PDRM pulak

Bila menteri lawan debat dengan Pegawai Polis.http://a508.ac-images.myspacecdn.com/images01/30/l_bb52bd12bf59cc8ba29461007a2d85b3.jpg
Ini adalah gara-gara dia tidak bersetuju dengan istilah Mat Rempit ditukar kepada Samseng Jalanan. Alasannya kerana Mat Rempit ada di mana-mana dunia atau negara di dunia ini. dan kedua mereka ini hanya segelintir sahaja. Tidak ada DUA gelintir. Tetapi apa pun yang pening kepala adalah polis antara mahu mengekang dan mengejar serta menangkap mat rempit.

Pendekata Sabrey nak jadi jaguh dan idola baru kepada mat-mat rempit. Angkatlah lepas ni Rezal Nina Merican jadi penolong ketua mat rempit, sebab sebelum sampai ke kutub dah bawa mat rempit ni. Sabrey bawalah ke mana-mana tempat.

Penulis.. syor bawa ke Mekah saja bebeudak ini

Shabery Chik tidak setuju gelaran samseng jalanan

23/05/2009 7:25pm

SEREMBAN 23 Mei — Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek tidak bersetuju istilah samseng jalanan digunakan bagi menggantikan gelaran mat rempit untuk merujuk kepada penunggang motosikal yang berlumba secara haram di jalan raya dan turut berkelakukan ganas.

“Gelaran samseng jalanan agak keterlaluan. Hanya segelintir sahaja dari mereka di kalangan mat rempit yang terlibat dengan jenayah manakala sebahagian besar lagi hanya anak muda biasa,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Baru-baru ini Ketua Trafik Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata istilah mat rempit perlu ditukar kepada samseng jalanan di samping dikenakan hukuman lebih berat termasuk penjara mandatori kepada golongan ini.

Gelaran samseng jalanan lebih sesuai kerana tindakan dan kelakuan ganas golongan itu boleh mengancam nyawa orang lain, katanya.

Ahmad Shabery berkata fenomena merempit merupakan satu ledakan budaya yang berlaku di mana-mana negara seperti yang dipaparkan dalam filem hollywood seperti Tokyo Drift dan The Fast and the Furious.

— LAGI SHABERY-REMPIT 2 (AKHIR) SEREMBAN “Keadaan ini sama dengan senario yang berlaku pada 80-an apabila masyarakat menentang budaya kumpulan motosikal scrambler dan tarian breakdance,” tambahnya.

Namun Ahmad Shabery tidak bersetuju dengan tindakan kumpulan mat rempit yang dikatakannya memang sengaja mencari nahas kerana tidak mahu berlumba di tempat yang sudah disediakan.

“Mereka ini bukan berminat hendak berlumba secara betul. Kalau betul mereka serius nak aktif, mengapa tidak tubuh persatuan atau masuk persatuan lumba motor yang sedia ada,” katanya.

Beliau mahu pihak berkuasa melihat kepada akar masalah ini iaitu peranan ibu bapa kerana banyak motosikal yang dipakai oleh remaja mat rempit merupakan milik ibu bapa mereka.

— BERNAMA

No comments: