Wednesday, May 20, 2009

Persepsi: Politik lama vs politik baru

Malam ini dalam perbincangan wacana ilmiah astro awani. Ahli Panel yang diundang daripada kompoenan parti teras BN iaitu UMNO, MCA dan MIC. Mewakili suara orang muda generasi baru yang mahukan satu gagasan 'politik Baru'. Iaitu satu idea ke arah menyamaratakan hak-hak , tumpuan, dan apa sahaja dalam amalan bernegara turut dikongsi bersama.

Maknanya agenda utama penalis adalah melontar gagasan idea agar politik baru ini dapat diterima oleh semua kaum, tanpa mempertimbangan lagi seperti politik lama yang cenderung tebal dengan tradisi asas kaumiyyahnya.

Ertinya generasi muda kini sedar, negara kita tidak lagi dapat bertahan dengan politik lama sempit yang mempertahankan kaum dan memperjuangkan kaum sendiri semata-mata. Maknanya jika masing-masing enggan meninggalkan politik lama maka hasilnya keharmonian dan kesejahteraan rakyat terpaksa digadai.

Lagi pula generasi pasca merdeka, dia lebih terbuka tidak ada nilai atau sentimental value terhadap perjuangan, memperjuangkan kemerdekaan, kejerihanan memerdekakan negara. Mereka adalah generasi yang mengisi, iaitu fasa pengisian kemerdekaan. Jika kita tuntut mereka hayati perjuangan seawal mana pun , penhghayatan mereka tidaklah sama dengan generasi awal yang memperjuang dan yang menerima kemerdekaan melalui proses hati budi dana penghayatan pengalaman realisime mereka berbanding genrasi kini.

No comments: