Monday, May 25, 2009

Hati-hati dengan pengistilahan dalam tulisan kita !!

Mohd Sabu, Husam dan Nasaruddin berentap Untuk Timbalan Presiden. Itulah bunyi tajuk dalam blog sahabat. Dari sudut pemberitaan ia sekali ditelek oleh pembaca tiada masalah, biasa biasa sahaja. Tetapi jika diperhalusi daripada sudut nilai betapa 'kasar'nya bahasa tersebut. Walaupun kita kata yang bertanding itu adalah mereka yang kasar juga.

Para penulis kita kena ingat, bacalah perjalanan dan buku LanH4 dan blognya bagaimana 'dilema' menjadi seorang wartawan atau penulis Islam. Sebenarnya ramai penulis yang Islam, bukan tiada tetapi maksud LanH adalah nilaian kita sebagai seorang penulis yang disekalikan dengan bawaan agamanya bersama professionnya itu, inilah yang berat kerana banyak etika kewartawanan Islam yang dilanggar, demi kerana dan sebab berita dan pemberitaan kita itu.

Merujuk kembali isu di atas, penulis suka menghighlight perkataan 'berentap' itu. Berentap ini dari sudut bahasa tarik menarik dengan paksa atau bertarik-tarikan, atau beradu pengaruh , kekuatan dsb dengan hebat.

Justeru itu, PAS adalah harakah Islamiyyah, tarafnya sama dengan gerakan Islam di dunia yang lain. Maka adalah kurang manis menyamatarafkan dan meletakkan proses pemilihan pimpinan ,qiadi PAS macam parti-parti sekular acuan Barat di dunia . Ini setidak-tidak memberi gambaran buruk dan tidak ada keistimewaan langsung gerakkan Islam dengan gerakan bukan berjuang Islam.

Oleh itu, kita seharusnya membangunkan minda pembaca bahawaproses pemilihan dalam gerakan Islam hatta menggunakan demokrasi (tanpa syura) adalah penuh dengan adab dan tatasusila keislaman. Maka kita gerakan Islam ini boleh menyesuai dan melatkkan diri dalam apa juga sistem dan bentuk, apatah lagi demokrasi senjata atau pujaan keramat yang kontemporori yang dijadikan wadah terbaik waktu ini.


No comments: