Tuesday, May 26, 2009

Pengangkutan awam: Apa sudah jadi dengan janjinya

Tahun lepas, semasa kenaikan harga minyak RON97 atau RON95 sebanyak 20-30sen seliter mengejutkan rakyat satu dunia. Alasa mantap kerajaan adalah katanya hasil kutipan dan lebihan kutipan yang nilaianya puluhan juta itu mahu dibawa dan diupgrade pengangkutan awam negara terutama pengangkutan awam di Lembah Kelang.

Semua pihak yang mengampu dan media pengampu mengiakan serta membawa tokoh-tokoh ternama daripada orang poltik , pemikir, ahli akademik dan aktivis sosial masyarakat berbincang, berbahas dan mengupas tajuk itu dengan menyokong sepenuhnya usaha dan tindakan kerajaan waktu itu.

Selepas setahun, sisitem pengangkutan awam di lembah Kelang masih lagi berada ditakuk lama, pengguna daripada kalangan orang awam semakin bertambah, rakyat tidak terhenti nafas, yang terhenti berfikir dan terhenti bertindak atas janji adalah pimpinan atau penguasa.

Justeru, manifestasi kepada permasalahan ini dapat kita saksikan pada hari ini melalui laporan media utama milik UMNO mendedahkan tetang kepincangan pengangkutan awam di Lembah Kelang.




SAMPAI BILA?


GAMBAR kiri menunjukkan orang ramai membahayakan diri berhimpit-himpit dan berpaut pada pintu komuter di stesen Segambut. Gambar kanan pula memperlihatkan warga kota beratur panjang untuk menaiki bas selepas menggunakan perkhidmatan LRT di Perhentian Bas Stesen LRT, Bangsar, Kuala Lumpur, semalam.


SISTEM pengangkutan awam di Lembah Klang terus meresahkan rakyat, sama ada bas, komuter atau Transit Aliran Ringan (LRT), perkhidmatan tidak banyak berubah. Jumlah pengguna yang bertambah telah memburukkan keadaan sehingga kemudahan komuter dan bas awam sedia ada sukar lagi menampung penumpang.

Tinjauan mendapati walaupun bukan pada waktu puncak, orang ramai termasuk warga emas dan kanak-kanak terpaksa berasak-asak dan berhimpit dalam komuter. Sampai bilakah ia harus dibiarkan berterusan?

Tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasi kesusahan yang dihadapi rakyat.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:
Tolak komunisme

No comments: