Friday, April 17, 2009

Keputusan mahkamah kes DUN Perak macam biasa ?

Macam biasa skrip dan jalan cerita seperti yang dijangkakan. Cuma rakyat menunggu bila masanya sahaja cerita itu akan berakhir. Hari ini Mahkamah Perskutuan bawah 5 panel hakim (yg berwibawa) memutuskan tindakan speaker Sivakumar dari Pakatan Rakyat menggantung MB Perak yang baru Dr Zambry bersama 6 exco kerajaan haram Perak di batalkan.

Maknanya talian hayat UMNO Perak dan Najib secara amnya dapat bernafas lega. Namun demikian mereka kena ingat 'hakim' oleh rakyat adalah seadil-adil penghakiman. Walaupun signal daripada rakyat telah ditunjukkan di PRK Bkt Gantang hakim masih lagi terikat dan diikat keputusan mereka. Cuma kita hanya mahu menunggu keputusan penghakiman yang luar biasa. Iaitu kebenaran dikembalikan. Kebenaran tulen akhirnya diangkat dan dimartabatkan.

Oleh itu, daripada itulah nanti bahawa kita akui kerajaan rakyat Najib, UMNO khasnya telah bergerak untuk berubah, walaupun perubahan yang dilakukan itu adalah pahit dan kelat yang sukar ditelan olehnya.

......................................

Terima keputusan mahkamah dengan sebaiknya - Dr. Zambry

16/04/2009 5:56pm

LUMUT 16 April — Menteri Besar Perak Datuk Dr Zambry Abdul Kadir meminta pihak pembangkang di Perak dan penyokong mereka menerima dengan baik dan hati terbuka keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini membatalkan perintah penggantungan terhadapnya dan enam anggota exco negeri daripada menghadiri persidangan dewan undangan negeri.

Keputusan sebulat suara itu dibuat oleh panel lima anggota diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff.

Mahkamah itu memutuskan bahawa perintah penggantungan itu selama 18 bulan ke atas Zambry dan 12 bulan ke atas anggota exco itu oleh Speaker negeri V. Sivakumar adalah melampaui perlembagaan negeri, oleh itu tidak sah dan batal. - Bernama


No comments: