Thursday, April 09, 2009

Jalan cerita menarik, klaimaxnya mudah ?

Sesuatu yang luarbiasa berlaku hari ini, serentak dengan pengumumam kabinet sulung PM 6 Najib Razak. Kes wanita Monggolia yang dibunuh, mahkamah menjatuhkan hukum gantung sampai mati kepada 2 orang penjawat awam yang 'dikatakan' terlibat langsung dalam kes bunuh dan letup wanita berkenaan.

Kepantasan dan kecepatan menjatuhkan hukum walaupun kita tidak pertikaikan, tetapi nampak cepat dan pantas, cara pengendalian kes ini yang mula lambat dan lembab menjadi laju dan cepat selesainya. Apa pun kita ucapkan tahniah kepada pihak berkuasa yang cepat menyelsaikan masalah tersebut.

Serentak malam tadi, Buliten TV3 menemui wakil kedutaan Mangolia, yang mana menurut beliau bapa Altantuya Sharibu berpuashati dan suka serta lega sangat dengan hukuman tersebut. Tetapi dalam pada itu kita gusar dan bertandatanya dalam kes ini.

Pertama, kelajuan dan kepantansan kes tersebut diselesaikan walaupun progres kerja penyiasatan, pendakwaan yang pada mulanya nampak seperti makan masa dan ambil masa panjang, kesudahan tidak seperti yang dijangkakan.

Kedua, dua pegawai polis berkenaan sampai ke hari dijatuh hukum muka mereka tidak dipampangkan kepada awam, masih lagi misteri. Seterusnya, semasa dijatuhkan hukuman media tidak menyorot langsung kepada ahli keluarga bagi kedua-dua pegawai polis UTK berkenaan. Cuma yang ada adalah sedikit temubual dengan tunang Cif Inspektor berkenaan, daripada riak muka tunang tidak 'nampak langsung' sedihnya beliau. Inilah persoalannya ? Kalau orang lain tentulah tangis teresak-esak sediah duka kerana orang tersayang akan pergi buat selama-lamanya, tapi dak nampak selamba sahaja.

Yang lain-lain tuan-tuan dapat jangkakan dan unjurkan. Apapun macam filem Hindustan. itulah kesimpulan penulis ?


No comments: