Saturday, April 11, 2009

Isu Kuasa: Hebat Pembangkang di Malaysia

Kalaulah sidang kemuncak 3 negara Asean berlangsung di KL. Kalaulah penunjukan perasaan itu terdiri daripada Pakatan Pembangkang (PR). Kalaulah PAS yang ketuai bantahan melambat sidang. Tahukah kita apa kata media, dan pimpinan rata-ratanya UMNO.

Agak kita seandainya begitu ulasannya hampir 3 atau 6 bulan lamanya menkeroyok parti pembangkang. TV 1 dan TV3 tentu buat liputan secara langsung, dipanggil panel membahaskan kenapa dan mengapa rakyat Malaysia menjadi begitu dan begini. Mungkin kusut negara.

Maksudnya, kerajaan BN dan UMNo patut berterima kasih kepada pakatan pembangkang yang berjaya mengawal ahli-ahli, setidak-tidak tahap kebencian mereka tidak seperti di Thailand. Bayangkan di Thailand rakyatnya satu bahasa, satu keturunan, sama agama tetapi tidak aman dan amannya tidak kekal lama serta berpanjang macam Malaysia.

BN UMNO kena sedar, walaupun kita parti pembangkang bangkangan kita tidak lah sampai seterus macam di Thailand. Hatta walaupun ahli-ahli parti mati dan ditahan ISA sekalipun, kita dapat bersabar. Bayangkan kesabaran tersebut dapat dipupuk dan dikawal pimpinan pembangkang selama mana usia dan umur BN menerajui negara.

Orang UMNO dan BN 'rampas kerajaan Perak. secara tidak beradab. rakyat masih sabar dan pilihanraya diadakan kebetulan, rakyat negara tetap patuh dan setia dan mahu lagi mengikut peraturan yang dibuat. Walaupun SPR itu sendiri dipertikaikan, walaupun kerajaan mengerahkan dan menggunakan kekuatan jentera kerajaan, rakyat masih lagi taat dan patuh dengan aturan dan peraturan. Inilah nilai kematangan dan keistimewaan kita negara Malaysia. Walaupun rakyatnya berbilangan kaum dan berbilang agama. Siapa yang mengatur dan berkehendak sedemikian ini ?



Penunjuk perasaan lambatkan Sidang Kemuncak Asean

PATTAYA: Sidang Kemuncak Asean dengan enam rakan dialognya ditangguhkan pagi ini selepas penunjuk perasaan antikerajaan menghalang semua laluan ke tempat mesyuarat dan bertempur dengan penyokong prokerajaan.

BERITA »


No comments: