Tuesday, April 14, 2009

Isu Elaun vs isu seleweng duit Kementerian ?

Isu elaun tidak berbayar atau elaun wakil rakyat terlebih bayar apakah istimewanya. Dalam isu ini di DUN Perlis ADUN PAS iaitu Ust Hashim Jasin ADUN Sanglang membangkitkan dalam Dewan Undangan Negeri bahawa elaun beliau belum lagi dibayar setakat ini. Pertanyaan itu adalah sama dengan pertanyaan atau soalan-soalan lain, cuma kali ini media sahaja yang membangkit-bangkit isu sahaja. Maka jadilah ia besar dan pelbagailah persepsi rakyat terhadapnya.

Gambaran media adalah mahu ceritakan bahawa ADUN PAS memang kebulor duit. Kedua ADUN PAS semuanya tidak berduit itu sebabkan satu-satu harapannya adalah melalui elaun ini sahaja. Inilah yang dikehendakki secara tersirat oleh media terhadap apa yang mahu dilaporkan kelmarin.

Sebenarnya, media mengelapkan bagaimana sesuatu yang tidak menjadi hak menteri membelanjakan budget peruntukan ementerian mereka ketuai dengan membelanjakan untuk tujuan majlis - majlis UMNO dan kepentingan ahli-ahli UMNO. Walaupun ahli UMNO itu adalah cuma sebahagian sahaja daripada rakyat Malasyia, sebab rata-rata rakyat yang bukan UMNO tidak merasai terus nikmat duit. Duit yang dibelanjankan bukanlah sedikit dan bukanlah baru tetapi sudah memakan masa puluhan tahun. Kini secara terang-terangan dan sudah diketahui umum. Pendedahan ini dibuat dan dilaporkan oleh SPRM sempena dengan Pemilihan Agong UMNO tempoh hari.

Mana besar dan mana salah bandingkan dengan dua isu di atas ?




Adun Sanglang dakwa elaun wakil rakyat tak dibayar


KANGAR: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sanglang, Hashim Jasin mendakwa bahawa beliau belum lagi dibayar elaun sebagai wakil rakyat dan berharap kerajaan negeri segera mengatasi perkara itu.

Ketika membahaskan rang undang-undang Enakmen Perbekalan Tambahan Yang Pertama (2008) tahun 2009 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, hari ini, katanya beliau terpaksa mendedahkan perkara itu kerana tanpa elaun beliau sukar melaksanakan tugasnya.

"Apakah kerajaan negeri tak ada duit langsung. Tanggungjawab sebagai wakil rakyat saya kena buat," katanya yang juga Pesuruhjaya Pas Perlis.

No comments: