Friday, April 10, 2009

Inilah media: Racun atau Penawar ?

Media hari ini sorot dan papar satu berita yang dikira menarik. Sebabnya seleberti Program Realiti Nyayian AS iaitu Rancangan America Idol datang ke Malaysia dan memakai BAJU MELAYU. Penyanyi Barat lelaki atau mat salleh.Itulah yang dibanggakan oleh media. Berbanding dengan rakyat Malaysia yang bernama Nga Kor Ming dapat membaca ayat suci Al Quran dan menceramahkan kepada pendengar pula. Media perbesarkan dan mencemuh dan memberi nilai negatif, kerana Nga cuba hina islam. Jika begitu, kita boleh katakan penyanyi lelaki Barat ini hina Melayu. Sebab dia bukan Melayu, dia hina budaya Melayu tu.

Namun ,sepatutnya atau setidak-tidak nya media berbangga tokoh seleberti muda AS ini dapat menyanyikan Lagu Melayu dalam Bahasa Melayu. Itu baru hebat, sekadar pakai baju Melayu apalah besarnya. Macamlah kita pakai baju Barat jean dsb. Orang Barat sikit tidak hairan dan pelik kan. Katalah seleberti kita Dato Siti pakai seluar jeans dan baju t, ada media AS buat sorotan hebat. Inilah media rakyat yang mahu Najib tonjolkan bawah Menteri Penerangan Baru.
Inilah kelainan dan bentuk perubahan yang dislogankan. Mana dia slogan rakyat lebih tahu, berbanding dulunya kerajaan semua atau serba tahu. Jelas, slogan ini tinggal slogan, ia sekadar halwa atau gula-gula bagi melenakan pemikiran rakyat, dan melunakkan rakyat terhadap kerajaan baru pimpinan Najib Razak.


Cara berfikir kelas dunia, kemudian mahu media berkelas dunialah juga. Najib memang banyak idea.

David Archuleta kacak berbaju Melayu dan bersamping

David tampil kacak bergaya dengan berbaju Melayu hijau dan bersamping songket. -foto The Star oleh SIA HONG KIAU

SEAWAL usia 19 tahun, penyanyi remaja kelahiran American Idol, David Archuleta sudah berjaya meraih populariti.

Jejaka yang popular dengan lagu ‘Crush’ dan ‘A Little Too Not Over You’ dan murah dengan senyuman ini pandai mengendalikan kariernya dan bijak menyusun strategi dalam mengekalkan populariti yang diraih sekarang ini.




No comments: