Saturday, March 07, 2009

Kesulitan patut diuraikan ?

Wajarlah Ir Nizar Jamaluddin mengadap ke bawah duli Sultan Perak, bagi mempersembahkan 3 resolusi ketika sidang tergempar bawah pokok di buat Selasa lalu.

Soalnya diperlukan supaya langkah-langkah dibuka bagi jalan alternatif penyelesiaan masalah itu mestilah diusahakan. Kita pun tidak diminta untuk tunggu lihat atau menjadi pemerhati yang baik sahaja. malah apa-apa sahaja formula selesaikan masalah di Perak wajar disokong. Setidak-tidak ia sudah membuka ruang kepada orang-orang terbabit untuk bertindak menguraikan kekusutan ini.

Menteri Besar sah bagi Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memohon perkenan untuk menghadap Sultan Azlan Shah bagi menyembahkan tiga resolusi yang diluluskan ketika sidang tergempar di bawah pokok di Ipoh, Selasa lalu. Wajar disegerakan.

Pilihan tepat adalah biarlah rakyat buat keputusan, bubarkan DUN Perak.
......................

Menurut bekas Exco Kerajaan Negeri, Nga Kor Ming, dokumen berkaitan ketiga-tiga resolusi berkenaan sudah siap dan akan dikemukakan kepada Sultan Perak.

Kata beliau, pihaknya juga telah mengemukakan notis bagi tujuan tersebut.

Selasa lalu, sidang tergempar DUN Perak yang berlangsung di bawah pokok 100 meter dari bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan Dewan Undangan Negeri Perak, meluluskan tiga usul.

Usul-usul itu ialah menyatakan sokongan kepada Nizar sebagai Menteri Besar; membubarkan Dewan bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan; dan mengesahkan keputusan Speaker V. Sivakumar melarang Menteri Besar Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan.

Persidangan itu, yang berlangsung selama 30 minit bermula 10.20 pagi, dihadiri semua 27 ADUN PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat.

Usul pertama dibentangkan oleh wakil rakyat Titi Serong, Khalil Idham Lim, usul kedua oleh ADUN Teja, Chang Lih Kang, dan satu lagi oleh ADUN Pantai Remis, Datuk Ngeh Koo Ham. Mesyuarat itu ditangguhkan pada 10.33 pagi.

Persidangan yang dipanggil oleh Sivakumar itu diadakan di situ selepas polis menghalang beliau dan 27 ADUN pembangkang daripada memasuki Dewan.

Persidangan yang berlangsung sambil wakil-wakil rakyat terbabit berdiri dan ia dijalankan dengan bantuan Setiausaha Dewan yang baru dilantik semalam, Mohd Misbahul Munir Masduki, dengan penggunaan alat pembesar suara.

Kawasan persidangan yang berlangsung di sebuah lorong itu dipagari oleh sekumpulan penyokong pembangkang manakala lebih 200 orang berada di sekitar kawasan berkenaan.

No comments: