Wednesday, March 04, 2009

Bila Penyelesaian Islam ditolak ?

PETALING JAYA: Badan Perhubungan PAS Perak akan bermesyuarat malam ini untuk menyenarai pendek calon yang sesuai bagi mewakili parti itu pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang 7 April depan.

....Kerajaan Allah memilih manusia sebagai khalifah bagi mengurustadbir bumi. Pilihan Allah atas manusia adalah satu penghormatan yang cukup besar, hatta tidak ternilai. Justeru kerajaan pilihanan Allah telah Allah uar-uarkan sebagaimana kerajaan yang telah dipimpin oleh para nabi, kerajaan terbaik adalah semasa zaman nabi muhammad saw, pelengkap segala-gala kerajaan, inilah model suri tauladan petunjuk segala-gala kepada manusia.

Oleh itu, sepeninggalan nabi Muhammad saw, Allah bekalkan dengan Al Quran, Hadis Ijmak dan qias para ulama, nescaya manusia tidak akan sesat. Namun demikian manusia silih berganti, nabi sudah wafat 1430 tahun terdahulu, manusia mula mencorakkan kembali panduan nabi dengan penyesuaian yang cukup ketara dan banyak menyimpang terus. Lama dari berdikit-dikit lama kelamaan makin banyak.

Kini, manusia moden yang mula bertuhankan sains dan teknologi (S&T), mula menolak Tuhan. Mereka bertuhankan akal, bertuhankan hawa nafsu, bertuhankan kebendaan. Maka hukum hakam arahan, perintah Allah mula dicari ruang keringanan yang berakhir dengan penolakan total Tuhan dalam kehidupan mereka.

Di Malaysia tidak terkecuali, walaupun pemimpin dipilih melalui pilihanraya atau lain kaedah digunakan, rakyat masih tidak yakin dan percaya dengan Islam, maka Islam kembali dagang sebagaiamana Islam di awal keujudan manusia.

Episod krisis politik di Perak, penyelesian cara Islam tidak terbanyak dek mereka. Mereka masih berkeyakinan mereka sahaja yang mampu menyelesaiakan permasalaahan ini mengikut cara dan gaya mereka, maka itulah sebab isu ini tidak berkeruan mahu diselesaikan.


Di atas pilihanraya kecil Bukit Gantang, media cuba menggerakkan minda rakyat dan masyarakat bahawa mereka mahu rakyat bersedia menerima

No comments: