Sunday, October 05, 2008

Syabas Kyveas tembakan mu mengena ?

M Kayveas adalah Presiden pertama kerabat parti BN yang bercakap soal ini, iaitu satu kaum wakili satu parti sudah tidak relevan lagi di Malaysia. Kita tunggu apa reaksi UMNO dan sekutu-sekutu yang lain.

Paling kita nak lihat adalah reaksi daripada Samy Vellu, apa hal si Kayveas yang meracau tu..Namun setidak-tidak Kayveas sudah mula bercakap dan berpijak dibumi nyata, ia terima hakikat parti melukut tepi gantang ni dalam BN kena bersuara bagi kerabat lain nampak dan tidak pertikaikan.

Nah, sudah ada keberanian pada sekutu BN, Ezam amacam masuk dalam parti yang berubah dan banyak lakukan perubahan ni ? Tak kan duduk diam sahaja ...suaralah sikit ? Generasi pimpian baru dinamik dalam UMNO takkan lah diam sahaja !!!


Barisan Nasional (BN) perlu menjadi parti politik tunggal kerana parti berasaskan sesuatu kaum tidak lagi sesuai di negara ini, kata Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) Datuk M. Kayveas.

"Sudah tiba masanya BN mula berbincang sama ada ia perlu menjadi hanya satu parti. Perlu ada perbincangan khusus untuk membincangkan perkara ini agar BN menjadi lebih relevan dan popular serta disokong setiap orang.

"Kita perlu tukar cara politik di Malaysia dengan pendekatan satu suara untuk semua rakyat. Kita nampak sekarang jika disuarakan untuk satu kaum sahaja, ada banyak rakyat tolak (cara itu)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi PPP di sini hari ini.

Kayveas turut menolak kemungkinan parti itu akan menyertai pembangkang sekiranya cadangan untuk bergabung tersebut ditolak.

"Sekiranya saya mempunyai sumber dan pembiayaan serta lebih ramai pemimpin daripada parti komponen lain mahu menyertai (PPP) dan membina semula parti, tiada masalah untuk memikirkan menjadi satu lagi tenaga yang berdiri sendiri, tenaga ketiga.

"Saya fikir PPP sesuai menjadi tenaga ketiga, tetapi kita berfikiran rasional dan memikirkan apa yang terbaik untuk negara, kita memerlukan kestabilan politik. Berdasarkan itu, kita akan kekal bersama BN," katanya.

Kayveas berkata pemilihan jawatan untuk pergerakan Wanita dan Pemuda PPP akan diadakan pada 30 Nov.

Beliau berkata beliau sanggup membantu untuk membebaskan lima pemimpin Hindraf R. Kengadharan, 41, M. Manoharan, 47, V. Ganabatirau, 35, P. Uthayakumar, 47, dan K. Vasantha Kumar, 35, yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), sekiranya diminta oleh Hindraf.

"Sekiranya anggota Hindraf kini tidak mempunyai arah untuk melakukan sesuatu perkara, jika mereka memerlukan pengetahuan dan kepakaran saya, saya sanggup membantu. Tetapi mereka perlu memintanya. Saya tidak mahu menawarkan diri," katanya. BERNAMA

No comments: