Monday, October 06, 2008

Jangan harap kepada yang tiada harapan ?

Dato Sharir Samad minta letakkan jawatan sebagai menteri kerana gagal menangani masalah kenaikan harga barang keperluan harian yang 'terlampau' kini. Kini seolah-olah kerajaan tiada guna dan tiada kuasa langsung dalam hal-hal feudemantal ekonomi bagi penduduk negara ini.


Kerajaan BN lebih utama takutkan taukeh-taukeh besar kroni mereka yang 'menyumbat' rasuah wang setiap kali pilihanraya umum negara berlaku. Kini giliran taikun-taikun besar itu pula menguasai negara melalui 'medium' ini.

Bagi rakyat teramai, selagi kita 'kekal'kan kerajaan BN selagi itulah kita tidak merdeka fikiran apatah lagi ekonomi kita. Sudahlah kita terjajah dari segi zahir dan batin selama berabad-abad. Tetapi selepas tahun 1957 merdekanya negara belum lagi memerdekakan fikiran rakyat daripada penjajahan ini.

Kemelut mahu kekal kuasa dan terus berkuasa tanpa menhiraukan penderitaan rakyat jelata dan golongan marhein adalah asam garam kerajaan kini. usahlah harap apa-apa yang mahu diharapkan, kini kita harap kerajaan yang ada lebih cepat dialihkan kepada kerajaan lain.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) digesa segera memantau harga barang keperluan di pasar-pasar basah seluruh negara yang didapati naik sewenang-wenangnya.

Walaupun mengalu-alukan langkah penguatkuasaan oleh kementerian di pasar raya-pasar raya besar, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menegaskan masalah lebih serius dengan harga naik melampau sebenarnya berlaku di pasar-pasar basah.

Sementara pasar raya besar mampu menetapkan harga rendah kerana membelinya secara pukal, pasar-pasar basah yang kebanyakannya terletak di bandar dan pekan pula menjual dengan mahal.

Contohnya santan di sekitar kawasan Senaling di Kuala Pilah, Negeri Sembilan dijual pada harga RM7 sekilogram berbanding RM4 hingga RM5 sekilogram di bandar-bandar besar termasuk ibu kota.

Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohamed Shaani Abdullah berkata, penguatkuasaan perlu dilakukan di pasar-pasar basah khususnya di luar bandar kerana ia dikunjungi oleh golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

‘‘Penguat kuasa perlu pergi ke pasar-pasar basah, perhatikan harga-harga di sana. Di kampung-kampung tidak ada pasar raya besar macam Tesco atau Giant, majoriti pergi pasar basah,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut beliau, peniaga sering menggunakan musim perayaan sebagai alasan untuk menaikkan harga barang dan perbuatan itu seolah-olah ‘dihalalkan’ oleh pihak berkuasa.

Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusuff Ismail berkata, pihaknya masih menunggu Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad turun padang meninjau kenaikan harga di negeri tersebut.

Di Kedah, katanya, masalah kenaikan harga sering berlaku pada barangan kawalan yang tidak mempunyai had siling manakala pembekal pula memonopoli pasaran bagi barangan tertentu.

Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George turut berharap kerajaan bertindak lebih ‘keras’ memandangkan masalah yang sama berulang setiap kali musim perayaan.

Beliau menggesa kerajaan menyenaraihitamkan peniaga yang didapati menaikkan harga sewenang-wenangnya.

George juga mencadangkan supaya langkah mengimport kelapa yang diluluskan kerajaan bagi mengatasi kekurangan bekalan bahan makanan itu diperluaskan kepada barangan keperluan lain.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Ma‘amor Osman berkata, masalah kenaikan harga dapat ditangani sekiranya negara mempunyai pelan kecemasan termasuk stok penimbal.

Baginya, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) boleh memainkan peranan menyeimbangkan harga dengan mengawal stok barang keperluan harian.

Dalam pada itu, tinjauan di beberapa pasar basah di bandar-bandar utama mendapati harga barangan dan sayuran melonjak lebih sekali ganda berbanding kadar yang dicatatkan KPDNHEP pada 22 September lalu.

Negeri

Di KELANTAN, harga bawang putih di Pasar Besar Siti Khadijah, Kota Bharu, meningkat daripada RM2 sekilogram kepada RM3.50 sekilogram dalam tempoh tersebut.

Di PAHANG, pengguna yang mengunjungi Pasar Besar Kuantan perlu membayar RM5 untuk sekilogram sawi dan kangkung, sedangkan harganya hanya RM2 dua minggu lalu.

Terung dijual paling mahal di sini berbanding negeri-negeri lain iaitu RM8 sekilogram.

Di JOHOR BAHRU, harga kacang panjang di pasar awam Larkin meningkat sebanyak RM1.50 daripada RM4 sekilogram kepada RM5.50 sekilogram manakala tomato naik RM2 kepada RM6 sekilogram berbanding dua minggu lalu.

Di PULAU PINANG, harga udang kecil di pasar awam Taman Tun Sardon meningkat daripada RM10.50 sekilogram kepada RM15 sekilogram manakala harga cili segar turut melambung daripada RM6.25 sekilogram kepada RM8 sekilogram.

No comments: