Monday, July 07, 2008

Sistem Nilai makin tenat ?

Buliten TV3 ditengah-tengah keghairahan menyorot dan membuat liputan kes liwat Anwar, sempat menyisip sedikit berita tentang Himpunan Rakyat bawah Protes yang mewakili semua NGO berusaha mengumpulkan 1 juta manusia bagi membantah kenaikan harga minyak oleh kerajaan baru lalu.

Dalam menyisip berita yang satu Protes berlangsung di Stadium Kelana Jaya, Petaling Jaya. Kemudian melaporkan di masa yang sama himpunan puluhan ribuaan orang di Perak bawah anjuran GPMS Perak yang antara lain mezahirkan sokongan 'tidak berbelah bagi' ke atas kepimpinan Pak Lah.

Berita juga membuat soorotan dengan menemubual KP Selangor, antara lain memandang serius dan pihaknya akan memantau himpunan Protes 7 julai lalu sebagai himpunan politik dan melibat kan politik negara. Nada bagi himpunan di Perak anjuran GPMS menyokong Pak lah tidak pula diulas. Maka atas platform apa, mungkin kena tunggu ulasan KP Perak pula kot.


Sikap dualisma di atas memaparan negara kita sekarang berada dalam 'ketenatan' sistem nilai. Semuanya jadi hancur bilamana institusi sosial dan sisitem nilai masyarakat cuba dirogol oleh pihak berkuasa. Kesannya rakyat disuruh bersikap berpura-pura, hipokrit , bermuka-muka, takut kepada kebenaran.

jelaslah, sia-sialah usaha kementerian pelajaran Malaysia yang cuba menerap nilai-nilai murni, nilai - nilai akhlak melalui pendidikan agama, serta nilai-nilai moral melalui subek pendidikan moral. Puluhan juta duit rakyat dibelanjakan bagi memanusiakan manusia Malaysia. tetapi inilah hasilnya. Demi kuasa dan kerana kuasa mereka sanggup membelkangkan apa sahaja.

Cuma kita ada satu iaitu 'agama' , mahkamah Allah tetap ada maka kita sebagai rakyat muslim perlu bekerja keras dalam sama-samamemperbetulkan caca marba dan kepanikan nilai dalam masayarakat kita masa kini.


No comments: