Friday, July 04, 2008

Alternatif rawatan kegawatan negara kini ?

Gawat dan haru biru negara. Kerajaan kena buat sesuatu, keyakinan rakyat dan masyarakat luar mesti dipulihkan. Semuanya gara-gara kes liwat Anwar. Tuduh dan fitnah balas membalas, seolah-olah kita sudah hilang arah dan punca penyelesaian.

Pada hal kita adalah juara keadilan, melayu yang glokal, minda kelas pertama. Mana pergi cara gaya slogan-slogan yang muluk-muluk diaplikasikan dalam situasi terkini.

Semua kini, menjadi hipokrit. Macam hadis Melayu kebiasaan kita dengan seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul. Situasi kini siistem keadilan negara diuji dan teruji, adakah penyelesian secara adil dapat dicapai, bilamana kegawatan sosial sudah tidak dikawalselia oleh instutusi sosial yang ada dalam masyarakat kita.

Kita mampu membina pusat itu ini, dalam masyarakat bagi mengawal penyakit itu dan ini. Kita mampu lahirkan pakar itu dan pakar ini dalam megekang isu tertentu dalam jangkamasa ini dan tempoh masa itu yang kita unjurkan.

Namun dalam bab ini kita GAGAL. Penyakit jiwa , dan dalaman ini perlu kepada rawatan jiwa. Rawatan jiwa manusia kini yang terbaik bukanlah kaunseling tetapi adalah pendekatan agama. Jiwa masyarakat tidak tenang sekarang .....


No comments: