Monday, May 05, 2008

Iktibar Hari Pekerja 1 Mei

Dasar Buka Pintu Malaysia mengundang padah, bermula dengan membawa masuk buruh asing sebagai pekerja ke negara kita bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negara khusus dalam sector pembinaan, perladangan dan surirumah, Ini adalah dalam aspek usaha gunatenaga penuh negara.

Oh rakyat ku...

Kemudian melalui bidang pendidikan pula Malaysia ingin menjadikan Pusat Ilmu Serantau, satu usaha murni Malaysia membuka pintu dengan membawa masuk IPTA dan IPTS luar negara ke dalam negara. Akibat tiada kawalan ada IPTS luar negara yang wujud atas angina boleh menawar pelbagai kursus peringkat sarjana dan doctor falsafah dengan syarat masuk minima yang sungguh longgar dan mencurigakan, dasar ini adalah sebagai usaha Pendemokrasian Pendidikan iaitu menjadikan Pusat Pengajian Ilmu di Asia (kita amat alu-alukan) seperti membuatkan langit Malaysia terbuka banyak IPTS dalam dan luar negara

Oh Pekerjaku ...... !

Kesan terkini kita ‘dihurungi’ PATI seramai 2 juta orang yang berdaftar, masalahnya muncul industri hiliran yang timbul kesan kemasukan PATI seumapam contoh disebut satu dua perkara seperti gejala social, kadar jenayah semakin meningkat, tahap penggangguran warga tempatan cukup mengerunkan, terbaru sindikit memerangkap wanita dan gadis-gadis Malaysia menguasai pengedaran dadah antarabangsa cukup mengerunkan serta memalukan negara.


Oh Rakyat Muda Ku.....!!!!

Hakikat ini tidak boleh kita nafikan, berapa ramai gadis Melayu terperangkap dan diperangkap dalam hal ini berjaya ditewas dengan ‘tawaran lumayan’ sambil ‘melancong’ kita yang dilaporkan begitu juga dengan gadis-adis Malaysia lain yang tidak dilaporkan.

Oh Anak Muda ku .....!!!!

Gejala kemaksiatan cukup menjijikkan lihat dan buka Youtube tentu mengejutkan serta mengecewakan kita. Kini kita terlalu berharap dan mengharap serta terus berharap agar ’keadaan’ kembali berubah dengan sendiri, maka tinggalah harapan dan kemusnahan lah yang bakal terjelma.

Penulis teringat satu perkara dulu dalam kes penagihan dadah, kita cukup gerun bila negara kita mencatatkan 1 pengidap HIV akibat dadah.Maka smeua pihak hanya menunggu dan melihat , nah kini lihatlah setiap buah negeri di Malaysia sudah ada 2 atau lebih pusat serenti yang mana penuh padat dengan penghuni, banyak mana wang rakyat dibelanjakan. Kini dadah dan penagihan dadah sudah jadi biasa, sehingga kes ini menular ke sekolah-sekolah melibatkan remaja awal negara kita terdedah dan terjerumus ke lembah kehinaaan ini. Ini semua sudah tidakmengejutkan lagi.

Oh Guru Pendidik ku...!!!!

Kini lumrah guru-guru gagal menangi disiplin pelajar sekolah, sebalik terpaksa meminta bantuan polis dalam membantu mereka menyelesaikan tugas harian di sekolah. Jika tahun 60an dan 70an memanggil polis ke sekolah sebagai sesuatu yang mengemparkan serta mengaibkan sekolah , kini polis ke sekolah sudah jadi kebiasaan dan kelaziman. Inilah nilai sezaman yang perlu kita bayar selepas 50 tahun merdeka.

Oh adik-adik manisku....!!!!

Isu-isu lain melalaikan dengan kes penculikan anak-anak kita cukup menakutkan. Kes Nurin Jazlin yang menyayat hati, kes-kes perogolan anak remaja, dan pelbagai kes yang menyesakkan nafas kita.Kes Pencabulan bekas Menteri Kanan Kerajaan BN nampak nak dibuang kes,

Oh Pemimpinku.....pimpinlah daku ?

Ke manakah hala tuju kita, negara kita, sampai bilakah kes-kes seumpama ini akan berakhir. Adakah kita dilahirkan sebagai penyaksi dan penunggu ia akan selesai dengan sendiri, macamlah hukum tuhan akan terlaksana sendiri bila rakyat faham dan sedar ...

Kini dasar buka pintu pula melalui Wilayah Pembangunan iskandar (WPI) , dasar ini tetap diteruskan. Dasar-dasar sedia ada tidak diusahakan dimantapkan.Sepatutnya dasar ini lah yang dibangun tentang dan dibahaskan untuk pendengaran awam sebelum dilaksanakan bukannya Projek Mega Penternakan Babi Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Maka sampai bilakah ia akan berakhir... sampai bila mahu tunggu ...

No comments: