Wednesday, March 26, 2008

Masa sudah berubah, rakyat mahukan perubahan !!!

Bila tender terbuka Kerajaan Barisan Rakyat di Pulau Pinang di-isukan. UMNo dan BN semasa kuat , masa dia boleh buat , atur dan lakukan sesuatu benda semuanya boleh dan ikut peraturan kelebihan dan kesempurnaan dari sudut kaca mata dia. Walaupun semua peraturan , undang-undang yang dibuat disenangi atau tidak disukai oleh sesetengah pihak, peraturan atau undang-undang tersebut tetap dibuat.



Tiba-tiba baru ia tersedar, dan Melayu yang lain juga sedar bahawa apa yang dibuat selama ini tidak sesuai. Bangunlah orang yang bersuara turut bercakap tentang apa sahaja yang tidak disukai itu. Maka angguklah yang menyetujuinya dan mengeleng-gelenglah orang yang tidak senanginya.

Malam ini menerusi Buliten TV3, disiarkan Pengerusi Persatuan Kontraktor Melayu Pulau Pinang yang katanya dan diibaratkan sistem tender ini ibarat orang kecil lawan dengan orang besar, tentulah zahirnya kalah. Maka kita lihat laungan slogan Melayu tidak perlu lagi kepada tongkat subsidi, DEB, bersaing sihat, bangsa diangkasa, berminda kelas pertama dan Melayu glokal. Rupa-rupanya masih berbawah tempurungkan katak, ikut cara pemikiran.

Penulis tidaklah apa yang disuarakan oleh pengerusi persatuan itu tidak benar, secara analogi memanglah tiada sainganlah peniaga atau kontraktor bumiputera dapat bersaing dengan peniaga bukan Melayu, kerana kekuatan semangat, kegigihan serta usaha kontraktor bukan Melayu cukup tinggi. Maka tangan-tangan menongkat mereka perlu sokmo bagi membolehkan peniaga atau kontarktor Melayu dapat projek.

Maknanya dasar kerajaan rakyat bertender terbuka, ini tidak mahu memberi secara tender anugerah, kepada kroni atau puak. maka atas semangat itulah yang wajar dan perlu kontraktor ini faham. jika mereka mampu ada usaha ada kemahuan kerja dilaksanakan tanpa susup sasap tidak perlulah dia takut berumahkan rumah ditepi pantai.





No comments: