Wednesday, March 26, 2008

Fokus lima isu utama di Parlimen" ketua pembangkang Cetak E-mail
Oleh Bernama
Rabu, 26 Mac 2008

KL: Ketua Pembangkang yang baru, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada rakan-rakannya daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan PAS atas pelantikannya dan menggariskan lima isu utama yang akan menjadi tumpuannya pada sidang Parlimen ke-12.

Beliau berkata fokus pertama adalah mengenai ekonomi, dengan pembangkang akan terus menyuarakan bantahan terhadap amalan rasuah dan pembaziran bagi membantu memacu pertumbuhan ekonomi Malaysia yang lebih mantap dan bebas daripada kemiskinan.

"Ekonomi Malaysia mesti dipupuk bagi memastikan pertumbuhan maksimum, suasana yang mesra dan menyakinkan pelabur, pengagihan adil dan saksama untuk semuaJustify Full rakyat Malaysia," katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini.

Fokus kedua adalah mengenai perpaduan, yang kata Dr Wan Azizah, rakyat Malaysia mesti membina perpaduan tulen daripada kekayaan kepelbagaian negara ini.

"Sementara kami akan memastikan kedudukan orang Melayu tidak terancam, tetapi pada masa yang sama hak-hak dan akses kepada peluang setara untuk orang Cina, India, Iban, Kadazan dan seluruh rakyat Malaysia akan terus dilindungi," katanya.

Dr Wan Azizah berkata memulihkan semula integriti sistem kehakiman negara akan menjadi fokus ketiga pembangkang.

Beliau berkata institusi-institusi kehakiman yang boleh dipercayai untuk memberi keputusan-keputusan adil tanpa berat sebelah merupakan asas terpenting demokrasi tulen.

Media pula akan menjadi fokus keempat pembangkang, yang katanya media Malaysia mesti diberikan kebebasan untuk membuat laporan secara bebas dan adil.

Katanya setiap kerajaan hari ini, sama ada kerajaan negeri atau persekutuan mesti diawasi dengan rapi bagi memastikan ketiadaan sebarang unsur rasuah.

Dr Wan Azizah berkata fokus kelima adalah hak asasi manusia dan bagi mempertahankan hak dan maruah manusia, undang-undang yang menyekat kebebasan asas rakyat mesti dimansuhkan.

"Semua tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) termasuk wakil rakyat Kota Alam Shah M. Manoharan dan empat lagi tahanan politik di Kamunting yang ditahan tanpa bicara mesti didakwa atau dibebaskan segera," katanya.

Dr Wan Azizah berkata beliau akan berusaha sedaya upaya untuk merealisasikan harapan baru Malysia dan maju ke hadapan dan terus mendukung setiap hak rakyat mengikut Perlembagaan.


No comments: