Saturday, December 29, 2007

Nukilan Rasa ..

Semalam selepas peristiwa besar banjir melanda daerah sel kejiranan penulis. Penulis dikunjungi tetamu iaitu sahabat lama (sama-sama menuntut di IPTA dulu). Kunjungan beliau kerana mahu memaklumkan rasa gembira kerana dapat berpindah kembali ke kampung halaman. Kegembiraan sahabat penulis dan kegirangannya kembali setelah sekian lama di perantauan dapat penulis rasai daripada tuturkata dan aksinya.

Namun di sebalik kegirangannya yang bercerita itu dan ini, akhirnya beliau mengeluh walaupun kesenangan yang dimiliki, mampu menyenangkan hati, mahu membuka syarikat, mahu miliki tanah, mahu menanam sawit, mahu memelihara lembu senang buat Qurban, malah beliau lulusan sijilnya tinggi sehingga mendapat tawaran menjadi pensyarah di Seremban. Namun masih belum boleh mengembirakannya, namun bagi rakan penulis masih lagi tidak gembira, keluhannya akhirnya terpacul berkisar soal titisan zuriat.

Rakan penulis ini, sudah berkahwin hampir 12 tahun tetapi masih belum dikurniakan zuriat, puas lah berubat sini dan sana. Namun semua gagal, katanya beliau kini membuat ikhtiar terakhir berjumpa pakar di Special Hospital Shah Alam dan akan membuat rawatan SOP berjumlah RM15,000 sekali rawat..

Bagi penulis, terasa amat syukur dengan anugerah Allah kepada penulis kerana dikurniakan zuriat yang ramai juga. Maka teringat penulis dalam kes yang sama jiran dan rakan yang menghadapi masalah sama , cara pendekatannya atau jalan yang diambil hampir sama dengan rakan penulis di atas. Namun ikhtiar terakhir pasangan suami isteri ini ke Mekah menunaikan fardu haji, sama-sama katanya berdoa di hadapan Kaabah, tok-tok balik selepas setahun mereka mula dikurniakan anak , Nah sekarang dah dapat 4 orang anak.

Justeru, apa pun kita kena kembali kpada Allah dan redha dengan ketentuannya. Maka di sinilah hadis Melayu itu terpakai, di mana ada kemahuan di situ ada jalannya.

No comments: