Monday, December 31, 2007

Mudah menyedarkan orang tidur, daripada menyedarkan orang yang tidak faham?

Penulis teringat pesanan Tn Guru Presiden semasa beliau berucap dalam seminar penerangan di Taman Melawer. Intipatinya, 'adalah mudah menyedarkan orang yang tidur, daripada menyedarkan orang tidak faham'. Kata-kata Tuan Guru Presiden terpakai bilamana penuis bersama dengan seorang rakan minum bersantai sebuah kedai kenalan yang lama tidak dikunjungi.

Dipendekata cerita, bilamana tuan punya kedai namapak penulis dan rakan dia terus datang ke meja, kamipun bersapa dan salam bertanya khabar. Pekedai yang penulis temui terus start gear 4 bilamana penulis sahaja bertanya tentang pandangan dan masa depan pembangkang. Tuan punya kedai kenalan penulis terus membelasah atas sikap orang Melayu, itu dan ini yang sekira-kira didengar oleh SB boleh masuk ISA cajnya.

Pusingan pertama berlalu dengan rancak, perbualan kami tidak lagi menghiraukan pelanggan yang berada kiri dan kanan kerana topik perbualan semakin panas dan menarik. Di akhirnya beliau lebih suka meniru dan memilih cara di pakistan. Katanya isu Hindraff menyebabkan ramai pemuda isi borang UMNO kerana marah dekat keling konon menunut benda2 yang melampau. Hujah beliau diperkuatkan kerana katanya anak beliau bekerja sebagai SB di salah sebuah balai polis di Kedah. Ikut kata anaknya pembangkang jangan harap satu kerusi pun.

Pusingan ketiga, penulis yang selama ini bersama rakan asyik mendengar sahaja, ambil keputusan untuk angkat kaki daripada kedainya, kerana sudah tidak mampu mahu melayan hujahanya yang membelasah pembangkang serta memperlekehkan PAS.

Justeru teringat, kata-kata presiden inilah yang dikatakan sukarnya kita nak memaham dan menyedarkan rakyat yang tidak sedar daripada menyedarkan orang tidur. Pertama oleh kerana sikap rakyat Melayu Malaysia semuanya mahu cepat, di samping itu berhujah nabi menyeru bab aqiidah selama 10 tahun sahaja, selebihnya 13 tahun lagi mempraktikan atau merealisasikan apa yang termaktub dalam Al Quran. Hujah inilah yang payah penulis nak jawap kerana penulis sendiripun tidak mampu dan mahir bagi menepis hujah sebegini. Keduanya, jika terlalu banyak memberi alasan menampakkan kita jenis berdalih dan gagal membuat kerja-kerja ke arah kememnagan Islam. Ini macamlah kata hadis melayu kalau tak mahu buat itu boleh beri 1001 alasan, kalau ada kemahuan di situ ada jalan, jika tidak tahu menari jangan dikata papan itu jongkang jongkit.

Maka penulis dan rakan terkapai-kapai dan kalah dengan hujah pekedai tadi.... lari monoi sahaja kata orang temerloh

No comments: