Thursday, November 29, 2007

Ye ke budaya jalanan bukan budaya kita ?

Kesombongan dan angkuh, itulah hadiah terbaik buat Nazri Aziz, menteri di JPM bawah kabinet Pak Lah, menteri kerajaan Malaysia yang diteraskan oleh parti Melayu UMNO dan parti bangsa-bangsa lain yang bergabung bawah BN.

Berita media elektronik malam ini, menfokuskan dan penegasan sera pengulangan ugutan serta gertak Nazri Aziz bahawa tiada kompromi lagi masa hadapan dengan para demontrasi jalanan. Inilah tahun ini satu ugutan paling keras dan serius dengan media propaganda oleh TV3, media elekronik yang tiada etika selepas RTM.

Sebelum interbiu dengan Nazri, tiba-tiba sahaja ucapan Raja Nazrin, raja muda Perak menjadi berita utama la ni. Sebelum ini, rakyat tidak tahu apa sahaja maklumat persidangan atau mesyuarat raja-raja , yang ada cuma umum mula puasa dan mula raya itulah kerja raja-raja kita. Tapi tiba-tiba ucapan Raja Nazrin kini tiba-tiba jadi penting dan dipetik.

Jawapan mudah kepada Nazri, jika tidak mahu budaya demontrasi jalanan, demontarsi bukan buaya kita, negara kita bukan Pakistan Thailand atau Filipina. Maka mudah sahajalah buatlah apa yang dituntut oleh BERSIH agar beberapa perkara berkaitan pilihanraya itu diambil kira , bukannya susuah daftar pemilih bersih, undi pos dimansuhkan dan lain-lain.

Maka itu yang dimahukan oleh rakyat. Jika dipenuhi maka senanglah rakyat, baiki sisitem dan teluskan SPR. Berpilihanraya cara pilihanraya yang adil dengan bermain di atas padang yang sama rata. Berilah laluan pimpinan pembangkang berucap, kempen pilihanraya 21 hari, tarikh pilihanraya diumumkan awal-awal. Jangan main-main sorok-sorok macam tu. Kita kalau jadi bapak tak kan kita nak sorok-sorok dengan anak-anak.

Bila semua-semua perkara di atas dipenuhi, mas atu marah demontrasi jalanan kita sokong, memng inilah masa bukan budaya kita. Ni laporan BPR oleh GERAK dah buat aduan 7 tahun terhadap seorang menteri masih tidak sampai laporan tersebut, bayangkan jauhnya jarak perjalanan ke apa dalam birokrasi negara kita ?

Jadi kita malas nak bangkit, budaya-budaya yang lain yang bukan budaya kita, tapi puak-puak demo amal dan wiridkan budaya tu, berjanji tak tunai budaya kita ke ? dan lain-lain perkara yang bukan budaya kita dalam semua aspek dan disiplin hidup timur negara kita.

No comments: