Saturday, November 17, 2007

Sorotan Himpunan Bersih 10 November

Maka Pak Lah kata …Pembangkang heret raja-raja ke kancah politik . Sementara Najib pula kata demontrasi jalanan punca kesesakan , jejas peniaga.

Dua reaksi berbeda dan bacaan politik berbeda, nampaknya ulasan TPM adalah lebih menyengat dan berbisa lihat komen beliau..

Perhimpunan haram punca kesesakan, jejas peniaga: TPM

PEKAN: Datuk Seri Najib Razak menyelar tindakan pihak yang menganjurkan perhimpunan haram di Dataran Merdeka, di Kuala Lumpur, semalam kerana menyusahkan orang awam untuk menjalankan urusan harian.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ada pekedai terpaksa menutup perniagaan mereka kerana bimbang kemungkinan timbul suasana kurang menyenangkan.

Beliau berkata, orang ramai yang melalui laluan di situ juga terpaksa berdepan kesesakan lalu lintas dan keadaan itu menyusahkan mereka menjalankan urusan harian.

Katanya, tindakan itu menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan melakukan jenayah, merosakkan harta benda awam dan kesannya tidak baik terhadap pandangan umum, termasuk negara luar.

"Dalam kita menyokong kebebasan bersuara tidak bermakna kita boleh membenarkan pihak mengambil kesempatan mewujudkan suasana kurang selesa. Kita utamakan keamanan dan sebab itu polis tidak benarkan perhimpunan itu.

"Kita serahkan kepada polis untuk mengambil tindakan sewajarnya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Anak Permata Negara (PAPN) di Felda Chini Timur 3, di sini, semalam.

Turut hadir Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Pengerusi Felda, Tan Sri Dr Mohd Yusoff Noor.

Najib berkata demikian ketika mengulas perhimpunan haram di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur yang berjaya dikawal berikutan tindakan proaktif dan kecekapan polis mengelak kejadian tidak diingini.

Sementara itu, pemimpin dan pelbagai pihak mengecam tindakan mengadakan perhimpunan haram itu yang disifatkan sengaja mencabar undang-undang.

Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata majoriti rakyat negara ini menghormati undang-undang negara ini, tetapi ada segelintir pengkhianat yang enggan berbuat begitu dan sengaja melakukan sesuatu mengikut kehendak mereka.

"Umumnya perhimpunan ini mahu mencabar undang-undang, membuat provokasi terhadap agensi penguat kuasa supaya mengambil tindakan dan nampaknya mereka nak salahkan kerajaan atas alasan tidak menghormati hak asasi, tak hormat nak buat perhimpunan," katanya.

Pengerusi Putera Umno, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahman, yang mengutuk demonstrasi itu berkata perhimpunan itu bukan budaya kita... anak muda jangan terpengaruh dengan sifat rakus pembangkang untuk menangguk di air keruh.

"Kita yakin itu kerja pembangkang, mereka ambil kesempatan. Rakyat perlu ambil iktibar apa berlaku di Myanmar, Pakistan akibat demonstrasi jalanan," katanya.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Omar Osman, memberi amaran kepada kakitangan kerajaan yang menyertai perhimpunan haram itu menanggung risiko dikenakan tindakan tatatertib.

Katanya, kakitangan kerajaan terikat dengan akujanji ditandatangani dan perlu patuh kepada peraturan, termasuk tidak menyertai kegiatan menyalahi undang-undang seperti menyertai perhimpunan haram.

Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Malaysia (GPMS), Syed Anuar Syed Mohamad, berkata perhimpunan seumpama itu akan dieksploitasi oleh pihak yang tidak sukakan Malaysia untuk memburukkan negara dengan menggambarkan negara tidak stabil dan dalam keadaan huru-hara.

Naib Presiden MIC, Datuk S Veerasingam, berkata sejarah menunjukkan parti pembangkang bukan sekadar menang dalam pilihan raya negara ini, malah berjaya menubuhkan kerajaan seperti di Kelantan dan Sabah.

"Saya hairan bagaimana mereka boleh kata Barisan Nasional (BN) menggunakan taktik kotor dalam pilihan raya. Jika BN tipu, mengapa BN boleh kalah dalam pilihan raya?," katanya.

Naib Presiden MCA, Datuk Ong Tee Kiat, berkata mana-mana pihak boleh menyalurkan rasa tidak puas hati mengikut peraturan bukannya dengan mengadakan perhimpunan.

Bandingkan komen PM..Sah siapakah layak sebagai PM Malaysia

PENAMPANG 11 Nov. - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan tindakan pembangkang menyerahkan memorandum berhubung dengan beberapa tuntutan mengenai proses pilihan raya di Malaysia kepada Istana Negara sebagai cubaan mengheret institusi raja terutama Yang di-Pertuan Agong ke dalam kancah politik.

“Bagaimanapun, saya percaya Yang di-Pertuan Agong lebih matang dan tidak terperangkap dengan taktik politik mereka (parti pembangkang),” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konges ke-22 Parti Bersatu Sabah (PBS) pimpinan Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan di Hongkod Koisaan KDCA, di sini hari ini.

Ketika diminta mengulas sama ada tindakan pemimpin pembangkang itu adalah cubaan mengheret institusi raja ke dalam politik, Abdullah berkata:

“Tentu sekalilah. Apabila mereka bertindak begitu, mereka cuba mengheret raja dan Yang di-Pertuan Agong atau memerangkap (Yang di-Pertuan) Agong dalam politik mereka.”

Semalam, seramai 10 wakil termasuk Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang; Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim'; Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyerahkan memorandum itu kepada Istana Negara.

Bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin tidak berada di Istana Negara kerana telah berangkat ke Terengganu pada Jumaat untuk merasmikan serta mengambil bahagian dalam Kejohanan Kuda Lasak Piala Sultan Terengganu 2007 di Setiu.

Mengenai perhimpunan haram yang dianjurkan oleh 26 badan bukan kerajaan (NGO) dan disertai parti-parti pembangkang di sekitar perkarangan Dataran Merdeka sehingga ke Masjid Jamek semalam, Abdullah berkata, beliau menyerahkan perkara itu kepada polis.

“Polis menangani perkara itu dengan baik dan saya amat gembira. Kita tidak suka perkara seperti ini berlaku. Ia memang satu bebanan kepada polis.

“Bila polis mengawal maka berlakulah sekatan jalan dan sebagainya yang menyusahkan rakyat.

“Pihak polis telah menjalankan tugas dan tanggungjawab (yang diamanahkan). Perhimpunan atau demonstrasi jalanan ini tidak menyenangkan rakyat... banyak orang marah,” katanya.

- Bernama

No comments: