Friday, November 02, 2007

Merujuk kepada pemikiran, kita suka melihat pemikiran orang Melayu yang rata-rata meletakkan UMNO adalah satu-satu parti yang semmpurna dan satu-satu parti yang perlu mereka sokong. Bermula kita lihat UMNO sebagai pejuang kepada kemerdekaan negara. Dengan memindakan rata-rata rakyat dengan pemikiran satu satu parti tunggal dan wibawanya amat tunggal dan jarang dilihat UMNo itu janggal. Sampaikan UMNo juga dengan pemikiran pembohongnya tabur dan sebar segala-gala adalh UMno.

Maka begitulah 'sukar'nya mengubah pemikiran atau minda Melayu terhadap persepsi belajar dan pertanian dalam didi diri mereka. Begitulah juga dengan dadah juga jika mahu dirujuk rata-rata lihat dadah sekadar mahu cuba-cuba sahaj yang berakhir dengan terjebak ke lembah itu.


Saraf minda dan pemikiran itu samalah dengan impian PAS dan PKR yang mahu disasarkan atau direalitikan. Maka ramailah yang mentertawakan PAS dan PKR dengan impiannya itu. Rata-rata kata sukar dan tidak menyakinkan mereka.


Penulis teringat satu masa dulu , pemikiran penulis sewaktu zaman menjadi pelajar. Pemikiran penulis mana ada anak-anak Melayu yang mampu mencapai 10A dalam PMR ke atau SPM. Pemikiran itu terbawa-bawa sampai masa mengisi apakah subjek dan falkuti pilihan masuk IPTA, pemikirannya nak cari fakulti yang mudah-mudah dan senang lulus. Selain itu pemikirannya mahu lulus sahaja cara cukup-cukup makan aje.


Justeru, penulis menyarankan agar orang-orang luar sana yang berfikiran dan berpemikiran PAS dan PKR tidak layak mencapai 40 kerusi dalam PRU 12 berhentilah menjadi agen kepada pencandu UMNo , yang candunya itu semakin menguyah roh bangsa dan masyarakat. Maka kita janglah menjadi bangkai bernyawa , maka kita hendaklah menjadi agen perubahan masyarakat.

No comments: