Tuesday, November 27, 2007

Kata Mereka Bila Ada Demontrasi Jalanan ?

Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan , mereka terlalu sayangkan pelancong asing, para peniaga dan pelabur-pelabur. Rasa saying itu dibuktikan dengan bukti keluarlah alas an kesekian kali hujah membela dengan alas an itu dan ini. Maksudnya jika begitulah mereka terlalu sayangkan pelancong asing, pelabur asing daripada rakyat Negara sendiri.

Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan mereka mestikan kaitkan dengan paparan dan bukti kerosakan teruk atas kemusnahan harta benda awam sasarannya. Pelakunya adalah kumpulan demontrasi jalanan inilah. Maka media berlumba-lumba membuat shot, snap dan ulasan berita secara besar-besaran, berhari-hari dan bahan ini akan dijadikan alat propaganda menghasut rakyat secara halus, dan ‘menipu’ rakyat, menipu pembaca dan memomokkan maklumat kepada para pendokong jentera parti mereka perlu kerja keras kena ini dan itulah yang paparkan kumpulan lain sebagai lemah, terlalu emosi, ganas, tiada jati diri., tiaada semangat patriotisme maka menjadi tanggugngjawab besar dipundak pemuda wanita BN kuasa perlu dan mesti dipertahankan kerana kes seumpama inilah.



Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, media dan pimpinan mesti kaitkan keadaan ganas , bertindak kerterlaluan sehingga ke atahap menmbahayakan naywa serta keselamatan sesipa sahaja yang berada di kawasan tersebut. Maka diambillah satu dua kes pasukan keselamatan ‘yang murni tugasnya dengan ayat keramatnya iaitu ‘untuk mengawal keselamatan orang ramai’. Maka inikah balasan yang diterima oleh sianu tu. Begituah syahdu dan lunakknya bahasa yang menjadi rakyat terbanyak mudah teruja dan tergoda.

Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, mesti menyalahkan parti politik pembangkang lah dalangnya, Paparan kejahatan itu digambarkan dan dibinkan kepada kumpulan pembangkanglah. Secara halus mesejnya dan agendanya berilah terus terusan kuasa kepada kami, kerana kami lebih bertanggungjawab, jangan beri kepada pembangkang mereka ni adalah kumpulan ganas dan tak reti bahasa. Mungkin begitulah mesej tersiratnya


Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan kini kataya sudah ada pihak semakin berani mencabar pihak berkuasa dan undang-undang di negara ini dengan menyemarakkan budaya perhimpunan haram dan demonstrasi jalanan, budaya yang bukan saja memburukkan imej negara di mata dunia, malah menggugat keselamatan awam dan menjejaskan ekonomi negara.



Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, katanya benar-benar mengecewakan majoriti rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan kemakmuran. Demontrasi jalanan juga kata mereka sekali gus adalah satu sikap untuk mencabar kewibawaan pihak berkuasa dan undang-undang negara.


Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, kata mereka adalah menunjukkan ada pihak yang sudah berani membelakangi undang-undang negara. Mengapa harus kita meniru budaya negatif yang selama ini bukan budaya kita? Sejarah demokrasi Barat menunjukkan kebebasan mutlak sehingga rakyat boleh berbuat sesuka hati lebih banyak membawa kesan negatif. Kerana itu jugalah beberapa negara Barat terutama selepas kejadian 11 September bukan saja mula mengawal kebebasan rakyat, malah memperkenalkan beberapa undang-undang yang dilihat mencabar hak asasi manusia.


Kata mereka lagi bila ada demontrasi jalanan, Kita kena ingat kebebasan yang tidak diiringi tanggungjawab boleh mengganggu gugat keamanan dan kestabilan serta merenggangkan ikatan hubungan kaum terutama dalam negara majmuk seperti Malaysia. Kebebasan bersuara seharusnya berlandaskan adab sopan dan tidak menyentuh perasaan orang lain, apatah lagi jika membabitkan sensitiviti kaum dan agama.


Kata mereka lagi, demontrasi jalanan adalah, dari segi sejarahnya membuktikan katanya betapa peristiwa hitam 13 Mei 1969 mencetuskan rusuhan kaum kerana kebebasan yang diberikan kepada rakyat disalah guna dan diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk mewujudkan kekacauan di negara ini. Namun dengan kebijaksanaan pemimpin kita dulu dan kini, kita berjaya mengekalkan keharmonian antara kaum.


Kata mereka lagi demontrasi jalan dii negara kita cukup menyedihkan akhir-akhir ini, perhimpunan haram dan demonstrasi jalanan seakan-akan sudah menular ke negara kita. Lebih memburukkan tindakan dalang yang sanggup mengadakan ceramah bagi membangkitkan kemarahan rakyat terhadap apa yang mereka dakwa sebagai ketidakadilan yang berlaku di negara ini.


Mereka berkata lagi demonstrasi jalanan, seperti yang lazim berlaku di Indonesia dan dijadikan ikutan oleh pihak tidak bertanggungjawab termasuk penyokong parti pembangkang di negara ini, bukanlah cara menyelesaikan apa juga masalah. Sebaliknya, ia hanya akan membawa kepada demonstrasi di tempat lain yang membabitkan jumlah lebih ramai serta menimbulkan pelbagai masalah lain.


Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan adalah Budaya Mereka yang merancang perhimpunan haram dan demonstrasi jalanan sebenarnya tidak kisah terhadap keselesaan hidup keseluruhan rakyat. Mereka lebih mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan akibat buruk tindakan mereka terhadap rakyat dan negara.

Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, kata mereka adalah Jelas mereka (para demo) tidak langsung menghiraukan keselamatan negara dan ketenteraman awam. Tiada siapa yang memiliki kekebalan terhadap tindakan undang-undang tanpa mengira apa pun bentuk hujah dan penentangan mereka. Malangnya masih ada pihak di negara ini yang mahu mencabar undang-undang, seolah-olah merekalah yang lebih berkuasa.

Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, katannya Kita seharusnya menghargai segala nikmat yang Allah SWT berikan kepada bumi dan rakyat Malaysia, bukan saja kita dilimpahkan perpaduan dan keharmonian selama 50 tahun merdeka, malah kemakmuran yang begitu ketara. Ramai orang asing yang memandang kita di Malaysia sebagai amat bernasib baik dan bertuah sehingga ramai yang sanggup bermati-matian untuk berhijrah ke negara kita.

Justeru, sebagai warga yang prihatin dan waras, kita hendaklah mengambil iktibar daripada peristiwa pahit yang berlaku sepanjang sejarah negara dan bijak menguruskan kepelbagaian kaum supaya ia terus menjadi aset dan kekuatan kepada negara, bukannya satu liabiliti.

Budaya pimpinan dan kerajaan BN Malaysia apabila ada demontrasi jalanan, katanya kita (para demo) tidak usaha untuk Peliharalah dan hargai kebebasan bersuara selagi kerajaan membenarkannya dan salahkan diri sendiri jika kerajaan terpaksa bertindak menyekatnya. Bagaimanapun, kita percaya kerajaan akan terus memberi kebebasan itu walaupun tidak sepenuhnya asalkan rakyat bersedia mengamalkannya secara beretika dan tidak menyalahi undang-undang.




No comments: