Monday, November 26, 2007

Himpunan Hindraf himpunan hak dan keadilan politik sahaja !!!!!

Mana ada selama hari ini tindakan polis tak betul. Hatta semua tindakan pihak berkuasa khusus pemerintah adalah untuk mempertahankan kepentingan rakyat terbanyak. Dak gitu, hakikat ini tidak sapa berani nafi dan sangkalkan. Sememanglah kerajaan yang ada ini adalah kerajaan rakyat, dipilih oleh rakyat, jeuteru wajarlah mereka bekerja dan berfikir ke arah menjaga keharmonian serta kesejahteraan rakyat.


Maka dalam mana-mana negara dunia , wujud juga kepala pembangkang, jadi pembangkanglah kerjanya adalah membangkang. Itu semua orang tahu, jika pembangkang kerjanya tidak membangkang maka jadilah ia sebagai kumpulan penyokong kerajaan. Sifir ini adlah sifir mudah, tak tahulah kalau ada orang yang tak tahu, justeru payahlah dan memahamkan apa yang penulis fahama berdasarkan analogi di atas.


Nah, mari kita ikuti kata Pak Laha tentang usaha dan tindakan polis membantah , membelasaha, mengejar dan memukul kumpulan Hindu Hindraff. Oleh kerana Himpunan Hindraff ini dibuat oleh satu kaum, maka mudahlah dalam negara kita jadi isu perkauaman. Ini adalah asas pembinaan negara di dunia dari segi sejarah adalah berkonsepkan pembinaan negara bangsa yang mana konsep negara bangsa ini bercirikan model Barat. Bukan negara bangsa Islam sebagai piliahan, walaupun model negara berbangsa-bangsa ini sudah diasaskan dan disempurnkana model dan modulnya oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.


Berbalik perisitiwa Himpunan Hindraff, bijak Najib dia kata kepada para pemberita Himpunan ini bermotif politik sahaja. Tak tahulah pula kata KJ Naib Ketua Pemuda yang tengah cari peluang dan ruang membina jatidiri sebagai jaguh Melayu dikalangan mata muda Melayu dan Mudi melayu serta puteraMelayu UMno.

Maka kata Pak Lah pulak dari Kamapala Unganda spt dilaporkan oleh Utusan macam ni pulak....

Tindakan polis betul’


KAMPALA, Uganda 25 Nov. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mempertahankan tindakan polis menyuraikan demonstrasi di Kuala Lumpur awal pagi ini dengan menyifatkannya sebagai langkah perlu untuk menjaga keamanan dan keselamatan orang ramai.

Sambil mengingatkan kumpulan yang terlibat bahawa mereka tidak akan terlepas dari tindakan undang-undang, Perdana Menteri menegaskan, polis terpaksa bertindak demikian demi menjaga kepentingan rakyat keseluruhannya.

Katanya, majoriti rakyat mahukan keamanan dan tindakan kumpulan tersebut juga dipercayai bermotifkan kepentingan politik pihak tertentu ekoran pilihan raya yang bakal menjelang.

“Polis telah menjalankan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab dan tidak menggunakan kekerasan walaupun terpaksa bertegas ketika menyuraikan mereka,” katanya kepada wartawan Malaysia ketika ditemui di hotel penginapannya di sini, hari ini.

Perdana Menteri yang berada di ibu negara Uganda ini bagi menghadiri Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) berkata demikian ketika diminta mengulas demonstrasi yang berlaku di Kuala Lumpur itu.

Demonstrasi anjuran Hindu Rights Action Force (Hindraf) itu diadakan untuk menghantar petisyen kepada Suruhanjaya Tinggi British bagi menuntut pampasan bagi masyarakat India.

Menurut Perdana Menteri, dari awal lagi polis tidak membenarkan demonstrasi tersebut kerana penilaian mendapati ia mengancam keselamatan dan ketenteraman awam.

“Soal hendak tentukan keamanan dan keselamatan serta sama ada sesuatu akan mendatangkan ancaman adalah pihak polis.

“Mereka lebih mengetahui dan apabila ia didapati tidak boleh dilakukan maka kebenaran tidak diberikan, maka pihak ini perlulah memahami.

“Kalau mereka mahu hantar memorandum, mereka boleh hantar. Bukannya tidak boleh kalau nak hantar memorandum. Apa niat mereka bila lakukan seperti itu,” katanya.

Polis, katanya, bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keamanan dan ia merupakan amanah yang diberikan kepada mereka yang perlu dilaksanakan.

“Ada pihak yang tak nak demonstrasi tetapi mereka ini tidak ada kekuatan untuk halang, jadi mereka bergantung kepada polis untuk ambil tindakan guna undang-undang,’’ jelas Abdullah.

Selain itu, Perdana Menteri turut menyelar tindakan kumpulan terbabit yang menyalahgunakan kebebasan dan hak untuk bersuara.

Katanya, pada masa ini, ada bermacam-macam penerbitan yang menghentam kerajaan, di samping laman-laman blog yang melampau hingga ada yang tidak bertanggungjawab.

“Kalau semua orang buat macam ini, maka kita akan bergaduh dan tidak ada keamanan. Masing-masing kaum ada pendirian masing-masing dan akan sentiasa ada desakan,” katanya.

Bagaimanpun, katanya, kerajaan sentiasa bertindak seadil-adilnya untuk memenuhi setiap tuntutan rakyat tetapi sudah pasti tidak semua dapat ditunaikan.

“Jika tidak adil dan kejam, kita tidak boleh jadi kerajaan sampai ke hari ini," katanya.

Menurut beliau, walaupun usaha membasmi kemiskinan dilakukan secara berterusan tetapi masih ada yang tertinggal dan ia membabitkan semua kaum dan bukan kaum tertentu sahaja.

"Setiap kaum ada yang miskin dan ada juga yang kaya," tegasnya.

– Utusan

No comments: