Sunday, October 07, 2007

Tazkirah tarawih hentam kerajaan

Menteri yang dipertanggungjawabkan tentang hal ehwal Islam, mengeluh dan kesali dengan apa yang berlaku, kerana tazkirah Ramadhan katanya menhentam kerajaan. Ini kerana rentetan peristiwa penangkapan dan serbuan JAIS ke atas Ust Nasarudiin Tantawi yang gagal itu, heboh dan memakan diri kerajaan. Bagi menghalalkan kejahatan mereka maka dikeluarkan kenyataan oleh Abdullah Mat Zin di kampung yang dipetik oleh Bernama.
Masakan orang yang melawan tuhan dan derhaka kepada nya kita wajar puji, kerana sifat-sifat melawan umpama bapa dengan anak. Adakah tidak wajar kita memberi pengajaran an didikan kepada anak-anak yang lain yang mencontohi anak yang derhaka itu, ini dikira salah, maka tiadalah kemuncak kejahilan orang agama bilamana melihat benda yang salah dikatakan betul. Jika semua orang bersengkonkol, apa makna jika kerajaan yang ada membenar dan membuka kilang arak, kerana kilang arak ini ibu segala maksiat. Kita dan orang-orang beragama sanggupkah kata atas kemasalahatan umum izinkan kilang arak, apa jenis kuasa kita kerana sentiasa mahu tunduk kepada bukan Islam, apakah guna istytihar negara ini negara Islam.
Beberapa masjid di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dikesan dipergunakan oleh pihak tertentu untuk menyampaikan ceramah berunsur negatif pada majlis tazkirah sebelum atau selepas solat tarawih.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Abdullah Md Zin berkata mengikut laporan yang diterima, terdapat masjid yang menjemput penceramah tertentu yang hampir keseluruhan ucapannya berunsur politik serta menghentam kerajaan.

"Saya kesal dengan perbuatan tersebut yang jelas menunjukkan pihak masjid yang terlibat tidak memahami fungsinya dalam menyatukan umat Islam melalui majlis-majlis ilmu yang berguna kepada jemaahnya," katanya ketika merasmikan majlis khatam Quran Perdana, pergerakan Wanita Umno bahagian Besut di Dewan Gong Kemuntong dekat sini hari ini.

Dr Abdullah yang juga pengerusi Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) berharap masjid yang terbabit supaya segera menghentikan perbuatan tidak sihat itu.

Katanya perkara itu dikesan sejak awal Ramadan lagi dan jika perkara itu dibiarkan berterusan sehingga selepas Ramadan, melalui pelbagai majlis ilmu lain, ini boleh memecah-belahkan jemaah sesebuah masjid.

Beliau menasihatkan Jawatankuasa Masjid membuat penapisan sebelum membenarkan penceramah mengadakan tazkirah atau majlis ilmu di masjid jagaan mereka untuk mengelakkan perkara seumpama itu terjadi. BERNAMA

No comments: