Sunday, October 07, 2007

ECER antara impian dan realiti ?

Kerajaan Malaysia bawah Pak Lah nampak ghairah dengan pelbagai koridor raya bagi membangunkan ekonomi, bermula dengan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI atau SJER yang dikecam hebat termasuk mantan PM Dr Mahathir Mohammad. Pak Lah dan konco-konco cuba imbangi dengan membangunkan seluruh Malaysia , dengan mengisytiharkan NCER dan ECER bagi ketiga-tiga wilayah di Semenajung Malaysia.
Bagi Koridor Pantai Timur ECER, kemulukan dalam pelannya macmlah muluk dan molek DEB sedikit masa dahulu. Rakyat pantai Timur terdiri daripada Kelantan, Terengganu, Pahang dan Mersing bakal dikatakan akan menikmati projek ECER dengan memfokus utamakan daripada aspek pertanian dan penternakkan serta industri huluan serta hiliran berasasakan dagagan pertanian dan penternakkkan ini. Maka jika dilihat kesungguhan menyediakan pelan dan jika diikuti secara terperinci tiada seincipun bumi ECER dan rakyat dalam zon ECER yang tidak dapat menikmatinya.
Justeru, harapan kepada yang diharap tetap ada. Namun ketidakharapannya juga tinggi juga. Dengan pasukan penggerak yang ada mahu mengharapkan ECER dapat memajukan rakyat di zon ini seperti mengharapkan buah yang lebat gugur dimusim hujan atau ribut. Bunyinya banyak , adalah yang gugur secara tidak normal ini buah-buah yang saka, tidak masak, buah muda dan sebagai. Kerana kaedah atau cara projek digugurkan dalam masa keributan, mana bisa rakyat teramai dapat rasai. Inilah siapa cepat dia akan dapat.
Selain itu, dengan pasukan yang membangunkan negara ini, mahu meletakkan harapan bagaimana, kerana banyak kesalahan rasuah yang terang dan bersuluh seperti Laporan Ketua Audit Negara 2006, banyak keraguan. Hampir semua sektor mendapat teguran ketua Audit atas perkara yang melibatkan bab pengurusan kewangan yang meragukan.
Jika yang membeuta ECEr ini macam kerajaan Shinto Abe Jepun tu bulihlah kita percaya oi.

No comments: