Tuesday, October 09, 2007

Pak Lah yang ku cari dan ku nantikan?

Semalam penulis, bertemu dengan seorang sahabat rakan setugas. Pertemuan yang biasa, berbual hal-hal isu semasa serta keadaan politik negara antara agenda yang difokuskan. Semuanya berkisar soal kehidupan harian. Luahannya atau keluhan yang pertama adalah kerana berkaiatan harga barang keperluan harian yang melabung tinggi.

Amarah dan nafsu marah nya cukup tinggi bilamana rakan penulis mencurahkan api punca kemarahan kerana dek pelbagai barangan naik harga. Tambahan rakan penulis apalah yang kerajaan nak banggakan sangat ddengan kemegahan banyak bangunan , kerana bagi beliau tiada makna dan nilai jika taraf hidup rakyat teramai terseksa dan tiada keselesaan sosial.


Sesungguhnya rakyat teramai, khususnya orang Melayu terlalu alpa dan asyik serta taat teramat taat kepada pemimpin mereka sehingga kan sudah sampai ke tahap kepandiran. Keluhan sukar hadapi kehidupan kenaikan harga barangan yang tiada henti dan puas-puas itu menyesakkan semua orang. Para pengundi Melayu yang minda terjajah dengan mengagungkan pinpinan dan melihat Pak Lah hebat sebagai PM.



Hari ini, akhbar-akhbar perdana berbahasa Melayu memaparkan Pak Lah mengejutkan anak-anak yatim di Kepala Batas untuk bersahur. Kata rakan penulis kejut bersahur ke benda baru jam 12.00 malam, sunat pun tak dapat. Tambahnya lagi, bebudak tu kesian baru sahaja nak masuk tidur dah dikejutkan.


Peristiwa melucukan ini, jadi mengaibkan pemimpin kita, betapa 'kipas' Pak Lah membawa rebah sebenarnya. Apakah kerja seorang PM mengejutkan budah bersahur ? Kenapa beliau tidak terkam pergi tunjuk keperihatinan bilamana seorang budak berusia 18 bulan mati rentung terbakar di KL baru-baru ini, kerana ditinggalkan dalam bilik berkunci oleh ibu yang mahu mencari sesuap nasi.


Tambah , rakan penulis, mana hebatnya Pak lah sekadar kejut anak yatim bersahur saja, beliau patut turun padang jam 5 pagi tolong angkat sampah dengan Alam Flora dalam kawasan DBKL, Pak lah berjalan malam bawa karung untuk mencari mana-mana keluarga susah untuk dihulurkan makanan, tak payah jauh-jauh sekitar Kl dah cukup, tak payahlah dipaparkan oleh kamera.









No comments: