Tuesday, October 02, 2007

Dungu punya menteri BN ?

Soal bayar atau tidak bayar tidak berbangkit, begitulah alasan pengguna lebuhraya kenderaan lain terhadap penunggang motosikal kot. Ke ada yang tidak setuju !!! Jika mahu diikutkan mereka juga manusia, mereka juga perlukan jalanraya untuk bergerak, mereka juga membayar cukai (khususnya) yang berkuasa tinggi motosikalnya, malah cukai jalannya lebih besar daripada sesetengah pengguna kendraan yang lain.
Persoalan, yang salah adalah sikap, sikap pula lahiir daripada didikan, justeru untuk atau bagi mendapat didikan yang sempurna perlulah juga satu sistem pendidikan yang baik. Pancaran didikan baik atau tidak baik terjelma macam manakah sisitem pendidikan yang diterima oleh penunggang motosikal. Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan lah yang perlu menyediakan sistem pendidikan.

Motosikal akan diharamkan dari lebuhraya jika berlumba...... Apalah punya menteri macam ni. Logiklah sikit masa naik guna lebuhraya kalau dah 110km speed tak berluma ka !!!!! Kalau dah berkonvoi ramai-ramai jadi lumbalah tu. Wei logik sikitlah... macann

Setelah melihat sendiri empat penunggang motosikal berkuasa besar berlumba di Lebuh Raya Utara-Selatan semalam, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Samy Vellu berkata kerajaan mungkin mengharamkan motosikal daripada menggunakan lebuh raya itu jika mereka ini mengancam nyawa pengguna lain. Beliau berkata langkah drastik itu terpaksa diambil jika penunggang motosikal terus mengabaikan undang-undang umpamanya dengan menggunakan lebuh raya untuk berlumba.

"Sekarang kita tidak hadkan motosikal guna lebuh raya tetapi kalau mereka tidak ikut peraturan, kita akan larang motosikal daripada lebuh raya," katanya kepada pemberita selepas melawat projek menaik taraf Jalan Ipoh-Lumut di Bota dekat sini hari ini.

"Semalam saya lihat penunggang motosikal besar di PLUS (Projek Lebuhraya Utara Selatan), bawa laju hingga 170 kilometer sejam. Mereka tidak ikut peraturan hingga ada empat orang (motosikal) bersaing dalam dua lorong. "Saya ingin beri amaran (lebuh raya) bukan tempat perlumbaan motosikal. Saya akan jumpa persatuan (pemilik) motosikal dan beri nasihat, kerana kalau mereka tidak mahu ikut, kita akan haramkan motosikal daripada PLUS," katanya.

Samy Vellu berkata kerajaan telah berusaha untuk meningkatkan keselamatan pengguna jalan raya dengan menguatkuasa pelbagai peraturan serta pendekatan dan penunggang motosikal perlu mematuhinya kerana ia bertujuan menjaga keselamatan mereka dan pengguna lain. Beliau berkata penunggang motosikal perlu menghormati pengguna lain di lebuh raya yang terpaksa membayar tol bagi melalui lebuh raya sedang mereka menggunakannya dengan percuma.

"Orang lain bayar, dia tak bayar...guna percuma, kena jaga sikit," katanya. BERNAMA

No comments: