Saturday, September 29, 2007

Meneliti teks ucapan dan isi ucapan Pak Lah di PBB atas sifat sebagai PM Malaysia dan pengerusi OIC berserta liputan media massa Malaysia secara 'lesu' , menggambarkan 'form' Pak Lah jatuh merundum berbanding dengan Tun Mahathir di pentas antarabangsa. Inilah satu tugas Abdullah A Badawi yang kerap ke luar negara. berbanding dengan PM sebelumnya yang penuh dengan visi dan wawasan.


Bagi orang yang biasa bekerja di JPM khasnya , amnya pejabat PM tentulah penguasaan dan pusat kerja adalah di tingkat 'itu' bukannya Tingkat 4. Belenggu dan 'bahang' penguasaan Tingkat 4 sendiri untuk menyediakan teks serta visi PM yang berwawsan selepas Mahathir ' gagal' terlaksana. Biarpun terlalu awal baru 4 tahun sebagai PM, namun kerancakkan bekerja beliau selepas berbini dari sebelumnya pun juga merundum.


Jika disoroti, dunia Islam khasnya tercari-cari pemimpin yang lantang bukan sekadar Ahmedejijad sahaja, Ini kerana Presiden Iran itu, dipencilkan oleh dunia dan beliau 'sukar' melolos diri sebagai 'juara'. Satu ketika dulu , jika kita bertanya ahli-ahli jemaah tabligh yang meantau ke seluruh pelosok dunia. Orang-orang Islam serata dunia, bila bertemau dan mengetahui yang ahli jemaah tabligh itu daripada Malaysia , mereka tertunggu-tunggu 'cerita' daripada rakyat negara kita. Ini kerana 'itulah' sahaja pemimpin Asia yang berani sedikit menyanggah AS. Biarpun kekadang sekadar lakonan sebalik tadbir pemimpin dunia 'yang hipokrit'. Jika di Pakistan , rakyat terlalu bencikan Musharaff yang berfahaman 'begitu' serta menjadi talibarut AS. Justeru dunia terlalu maat lama rindu dan menunggu-nunggu mana satu pemimpin negara umat Islam yang 'bakal muncul ' dan bangun menentang kafir kuffar laknutullah AS. Oleh itu, mana-mana sahaja ada pimpina dunia yang bernai bercakap islam dan membawa Islam sedikit sudah tentulah ia akan disanjungi oleh semua umat Islam dunia yang lain.


Maka, Pak Lah yang berkesemapatn berada di tempatnya , gagal meraih dan menggunakan peluang tersebut. Ini kerana Pak Lah sendiri lemah dan lembik serta tidak sangat berwawasan, itulah antara sebab Mahathir pilih beliau berbanding dengan Anwar Ibrahim. Oleh kerana politik lembik dan tidak berwawasan Pak Lah jugalah beliau dapat kekal dalam kabinet Mahathir , kerana Pak Lah sendiri tidak mengugat Mahathir dan Mahathir juga merasakan dengan adanya Pak Lah langsung terasa tidak tergugat. Maka PM Malaysia yang ditunjukkan oleh Mahathir itulah yang kini mencorakkan negara dan pimpinan negara kita. Jadi tidak usahlah marah kepada Pak Lah, maka marahlah juga kita kepada Mahathir. Sesal dahulu.... sesal kemudian tiada guna!!!!

No comments: