Saturday, September 29, 2007

Majukah Kita ?

Ramdhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan sebelumnya.. itulah ungkapan seni kata yang dialunkan oleh Man Bai bersama kumpulan Nasyid Raihan. Jika disoroti peranan media elektronik di Malaysia bebranding media elektronik Indonesia. Cara berfikir dan cara menyambut Ramadhan di kedua negara berbeda. Orang Malaysia tentulah menganggap cara berfikir dan cara menyambut Ramadhan mereka lebih maju dan terkedepan daripada negara tetangga itu.


Justeru, marilah kita buat perbandingan antara kedua. Bagi di dunia pendidikan sahaja, seorang Pegawai Kementerian Pelajaran memaklumkan beliau berkesempatan ke Indonesia pada bulan sebelum Ramadhan dan fokus tugas ke sana tentulah meninjau pendidikan atau pelajaran di Indonesia. Kata beliau dengan mengambil satu contoh sahaja. Di negara tetangga kita, katanya sebeulan sebelum tiba Ramadhan sekeliling pagar pintu masuk setiap sekolah direntangkan atau terbentang kain rentang dengan banner besar , tertulis kata-kata aluan selamat datangnya Ramadhan. Nah, secara tersendiri mereka amalkan apa yang mereka belajar, mereka terlalu gembira dengan kedatangan BUlan Ramadhan. Nah barulah bulan rahmat, bulan yang terbesar itu dibedakan dengan bulan-bulan sebelum dan proses pedidikan berjalan dan pelajarn terdidik dididikkan kepada anak-anak didik berserta konsep nilai itu diterapkan dalam minda dan cara berfikir mereka. Sebaliknya di negara kita bagaimaana dan apa rasa pelajar kita bila datang Ramadhan, siapkan slogan semarakkan ibadah dalam bulan ini dengan konsep lipatganda ibadah ada tak seruan ke arah itu. Sepi terlalu sepi... maka kita wajar buat sesuatu.



Sekarang kita , beralih kepada dunia hiburan khsususnya di negara jiran. Kahs, dalam bidang drama atau sinetron. Jika kita lihat sahaja siaran-siaran astro , sinetron daraipada negara tetangga kita cukup simplistik dan menarik terlalu banyak siri-siri pendidikan yang mencakupi bidang keagamaan khsusunya dalam menanam nilai serta mengagamakan atau islamiknya drama-drama pendek mereka dan cukup berkesan. Umapamanya disebut bebrapa judul seperti Padamu Ya Rabbi, dan lain-lain nama yang sewaktu dengannya. Berbanding dengan drama-drama kita berserta dengan pengusaha-pengusaha drama atau film, walaupun kebanyakakan mereka beragama Islam, namun roh dan idea Islamik tidak masuk dalam pemikiran mereka.


Bagaimana dengan dua aspek bandingan tadi, majukah kita cara berfikir kita. Kita walaupn maju daripada zahhir , tetapi sebenarnya mundur. kerana maju yang dituntut Allah , semakin maju dan kaya negara semakin dekat dengan Allah. Sebaliknya, kita semakin jauh dengan Allah !!!!

No comments: