Tuesday, August 14, 2007

Rais selar wakil rakyat tidak fasih

Kita mahu menunggu bilakah wakil-wakil rakyat 'dimasukan ke dalam kelas pemulihan' bagi memulihkan wakil-wakil rakyat yang masih gagal dan tidak fasih bebrahasa Melayu. Maka jadilah wakil-wakil rakyat monyet dan beruk, justeru jangan marahkan namawewe yang 'membelasah' negara melalui melodi tempo negaraku versinya serta menghina agama, seoalah-olah menjadi agama baru bagi generasi muda kini, pelekehkan amalan agama dan keagamaan bangsa dan negara mereka.
Syabas Datu Seri Dr KEKKwa atas ingatan, maka hendaklah dikonkritkan dengan usaha atau tindakan. Bercakap sahaja tanpa buat sesuatu , macam kami bloger yang ni.... tak dapat merubah dan mengubah nasib.

Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini menyelar anggota parlimen yang masih belum menguasai bahasa Malaysia sedangkan mereka dipilih mewakili rakyat untuk bersuara di Parlimen.

Beliau berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku ketika negara telah mencapai kemerdekaan sejak 50 tahun lalu sedangkan bahasa yang sama juga telah menyatukan rakyat berbilang kaum negara ini.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan debat kemerdekaan ala parlimen antara universiti-universiti Malaysia 2007 di sini hari ini, Dr Rais berkata, selain gagal menguasai bahasa Malaysia, ada juga anggota parlimen yang menggunakan kata-kata kesat dan kurang berhemah di Parlimen.

"Mereka yang sepatutnya menjadi contoh kepada pembudayaan bahasa Malaysia yang baik akhirnya melakukan sesuatu yang merugikan dengan kegagalan menguasai bahasa itu," katanya.

Ditanya sama ada kelemahan menguasai bahasa Malaysia itu pernah ditegur di Parlimen, Rais berkata "kalau (siapa) makan cili terasa pedasnya. Masalahnya tak ada sesiapa beri cili kepada mereka."

Katanya Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa) kini giat membudayakan bahasa Malaysia melalui pelbagai program termasuk debat dan forum.Lebih 200 peserta menyertai pertandingan debat kemerdekaan selama lima hari yang bermula 10 Ogos lalu.

Pertandingan itu dianjurkan bersama oleh KeKKWa, Arkib Negara, Majlis Debat Universiti-universiti Malaysia dan Universiti Malaysia Perlis. BERNAMA

No comments: