Saturday, August 25, 2007

Kecelaruan Pemikiran Genarasi Pasca Merdeka

Inilah generasi pasca merdeka. Bercelaru dan haru biru' Pelajar UIA kesal dengan sekolah agamanya.......I believe God can reveal himself in any way He desires. I believe He wants us to find Him through ways we are happy and comfortable with. I believe in the universal truth everything begins as good thing. I believe I can learn and see God in evey possible moment, the tricle of spring water, the smile of a Christian friend, the embrace of sun bear.
Saya yakin Allah akan menghadirkan diri Nya dalam apa sahaja bentuk yang Dia inginkan. Saya yakin Dia mahu kita mengenalinya melalui apa sahaja keadah yang selesa dan ceria. Saya yakin pada kebenaran sejagat yang setiap sesuatu bermula dengan kebaikan. Saya yakin saya dapat mengenali dan melihat kehadiran Allah dalam apa ketika sekalipun, dalam titisan air, senyuman rakan yang beragama Kristian, dalam dakapan mesra sun bear.
Kecelaruan pemikiran, pegangan agama yang longgar, melihat dan menggambarkan semua gama sama, menyalahkan agama yang dianuti sebagai punca segala-gala. Inilah pemikiran paling bahaya. Sampel perisitiwa ini adalah paparan gambaran umum yang dapat disimpulkan bahawa , masyarakat kita sudah parah dan hancur. Maka kini kita 'hanya menunggu satu bangsa lain' sebagaimana janji Allah, yang akan digantikan bilamana bangsa tersebut menolak agamanya.
Manifestasinya, kita kini jangan lah terlalu bangga dan agungkan bangsa kita. Berjuang kerana bangsa, kerana spt kata Tn Guru Nik Aziz , Adam adalah bapa kepada manusia, samada dia org putih ke, Cina ke , org Eropah ke, kulit hitam ke. kulit putih ke , mati kelak tuhan tak tanya mu bangsa ni , masuk surga, tuhan tanya akhirat kelak taqwanya ? Fikirkanlah ....

No comments: