Saturday, August 25, 2007

Bulan ini adalah bulan kemerdekaan. Seperti bulan-bulan Ogos yang lalu kerajaan Malaysia, akan dan terus berusaha menyambut 'kemerdekaan' dengan pengisian-pengisian pelbagai mengikut 'acuan' ala merdeka Malaysia.
Tahun ini, paling istimewanya adalah sambutan merdeka genap 50 tahun (1957-2007). Maka sambutan 'berjublee' emas. perak tembaga dan suasa, mahu dirayakan. Bagi rakyat pasca merdeka baik yang cerdik pandai sama-sama rayakan, macam biasa tidak pernah berbunyi atau memberi apa-apa pandangan. Ini kerana kebanyakan cerdik pandai adalah ampu sini dan ampu sana. Ye ke gitu.
Penulis amat tertarik dengan kata-kata M Sabu Naib Presiden PAS. Sambutan 50 tahun merdeka seolah-olah macam sambutan ulangtahun penubuhan UMNo jadinya. Nampaknya begitu an rasanya pun begitu. Maka rakyat yang terdiri daripada cerdika pandai termasuklah ahli-ahli akdemik sendiri tidak berani bersuara dan menegur pun.
Perayaan 50 tahun negara merdeka terlalu banyak sangat disogokkan dengan UMno sehingga meneggelamkan sumbangan pihak-pihak lain, atau individu-individu lain. Seolah-olahnya UMNo lah yang menjadikan Malaysia. Fakta-fakta , program2 pengisian lebih kepada budaya agung-agungkan UMno dan pemimpin-pemimpinnya. Makna rakyat eramai dipesongkan 'pemikiran' mereka. INi menggambarkan rakyat Malaysia rata-rata belum merdeka. Benarlah kata TG Nik Aziz Nik Mat, kita merdeka cuma beralih tampuk pemerintah daripada Mat Salleh kepada Mat Melayu. Roh, semangat, undang-undang serta serba serbi 'tetap sama'.
Lihat paparan dibawah petikan berita Bernama pada hari ini...

Tun Razak Batal Hasrat Bina Kolam Renang Demi Rakyat
Perdana Menteri Malaysia kedua Tun Abdul Razak Hussein pernah membatalkan hasrat membina kolam renang di kediaman rasmi beliau demi kepentingan rakyat.Hasrat membina kolam renang di kediaman rasmi Perdana Menteri itu pada mulanya timbul kerana beliau merasa bersalah apabila kolam renang Lake Garden terpaksa ditutup kepada awam setiap kali jika beliau mahu berenang di situ."Tun Razak berkata lebih baik duit itu (perbelanjaan membina kolam renang) digunakan untuk membina tiga buah klinik desa," kata Pengerusi Bernama Datuk Mohd Annuar Zaini pada Forum Merdeka: Sembang-sembang Kopi `O' Nasi Lemak anjuran bersama Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dan Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) di Rumah Gapena di sini.
Mohd Annuar berkata keputusan itu membuktikan integriti tinggi dalam diri Tun Razak dengan meletakkan kepentingan rakyat di hadapan walaupun beliau boleh meneruskan hasratnya membina kolam itu tanpa pengetahuan rakyat.Pada ketika itu kos membina kolam renang berkenaan dianggarkan berharga RM60,000, katanya.Mohd Annuar berkata integriti adalah komponen penting dalam diri seseorang pemimpin dan ia harus dipupuk di rumah dan di sekolah.Selain menyentuh tentang integriti, Mohd Annuar juga meminta rakyat negara ini supaya menghargai jasa pemimpin negara sekalipun mereka telah meninggal dunia.
Nah , kalau amalan ini diteruskan oleh pimpinan negara masa ini kan molek deh...!!!!!!!!!

No comments: