Monday, August 20, 2007

Antara komisen dan politik wang , tidak ambil rasuah ?

Lontaran DSAI masih berbisa, kali ini analoginya mudah tapi cukup terkesan kepada rakyat terbanyak yang mahu berfikir. Melalui ucapannya baru-baru ini di Pahang dalam 'lawatan' gempurnya . Beliau menyatakan bahawa UMNo menyemai dan menanam minda Melayu dengan istilah-istilah , di mana istilah-istilah ini menjadi terbiasa dan tidak ada apa-apa.
Tetapi bila dibuka 'minda' masyarakat nah maka besarlah jadinya. Dalam UMNo tiada rasuah tetapi hanya disebut sebagai 'politik wang' .Pada hal 'rasuah lah tu , jika ikut sifir 2x 5 dan 5 x 2 kan sama sahaja. Letakkan perkataan babi kepada khinzir kan sama , tetap haram dagingnya, walaupun ditukar kepada khinzir. Bagi UMno dalam partinya tidak amalkan budaya rasuah, tetapi politik wang sahaja. Kan molek jadinya tu, inilah perkataan yang dicanai bertahun-tahun , sehingga kan rakat tidak celik dan membuka mata dengan politik wang.
Kedua , tambah beliau, jika dalam Umno tidak berlaku gejala mengambil rasuah, cuma yang ada seseorang itu hanya dapat komisen. Maka banyaklah menteri-menteri dapat komisen hatta beli kapal selam dan sukhoi oleh kemnterian orang tengah atau menteri berkenaan dapat komisen sahaj, buka terima rasuah.

No comments: