Tuesday, July 31, 2007

Menyorot kancah politik dunia terutama Jepun negara matahari terbit , kerana memiliki nilai atau modal insan yang tinggi serta wajar dicontohi. Namun PM Jepun Shato Abe yang diwartakan kalah di pilihanraya Dewan Tertinggi, ramai pihak mendesak agar beliau melepaskan jawatan. Diberitakan kekalahan ini adalah kekalahan pertama dan terburuk sejak 5 dekad LDP menerajui Jepun.
Punca utama kekalahan kerana menteri kanan beliau dikatakan melakukan penyelewengan dan rasuah. Kini walaupun beliau nampak gagah masih bertahan, marilah kita lihat sejauh mana dan setakat mana Shanto Abe mempertahankan prinsip.
Bagi di negara kita pulak bagaimana, bawah Islam Hadhari sejauhmanakah anak merdeka berjiwa hadhari sanggup melakukan perubahan. Terlalu banyak sangat yang tidak kena, sehinggakan EZAM Noor menubuhkan GERAK bagi menangani rasuah yang berprofail tinggi. Menteri KEKWWA sebelumnya memaklumkan ada 16 kes berprofail tinggi masih kantoi , tdak disiasat, manakala kerja Peguam negara asyik melepaskan orang yang dituduh saja kerana tiada bukti.
Beliau amalkan hadis ini kuat sungguh, iaitu adalah baik lepas saja daripada jatuh hukum jika tidak bersalah.
Abah masih menunggu, sampai bilakah perubahan itu akan 'berlaku'. Adakah tunggu 50 tahun lagi untuk lahirkan "Anwar Ibrahim' baru dengan gelobang 'reformasi' baru ?

No comments: