Tuesday, July 31, 2007

Dalam mendisiplin kan orang ramai beginkah tindakan KEKWWA. Bangunan tanpa Jalur Gemilang disiar dalam media – Rais.

Kerajaan memberi arahan kepada semua pemilik bangunan di negara ini supaya mengibarkan Jalur Gemilang atau menghadapi hukuman gambar premis mereka yang gagal berbuat demikian disiarkan dalam media massa.
Wajar atau tidak adalah perkara yang subjektif, tetapi jika disipli diri sebagai rakyat Malaysia ada, dan sifat menghargai terhadap jasa-jasa pejuang kemerdekaan, sedikit peringtan begini adalah wajar di lakukan.
Jika difikirkan sesudah 50 tahun merdeka, apakah cara berfikir generasi 'pengisi kemerdekaan' begini sikapnya. Justeru kita terkial-kial mahu menaja 'modal insan' yang diuar-uar sebagai satu benda keramat, hakikatnya adalah satu bentuk usaha sandiwara politik dalam membuat gimik, tanpa ada usaha dan kemahuan bersungguh-sungguh, agar memodalkan insan di Malaysia menjadi manusia.
Kerajaan boleh meletakkan seribu dendaan , seratus dua hukuman , namun jika insan itu sendiri tiada modal insan, jati diri 'celupan' atau jadian tidak menjamin usaha ini kemana-mana, namun usaha berbuat begitu diucapakan syabas dan tahniahlah Rais.

Kata dua itu diberikan oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang mahukan semua pihak bersama-sama menjayakan program Hari Kemerdekaan Ke-50 dengan mengibarkan Jalur Gemilang.

Beliau berkata, mana-mana pihak yang tidak mampu membeli Jalur Gemilang boleh berurusan dengan kementeriannya untuk mendapatkan bendera percuma.

“Pada tahun ini kita minta satu kesedaran diterima bahawa Malaysia adalah milik kita. Ini negara kita, kita hidup di sini, belajar di sini, cari makan di sini.

“Jadi apa salahnya sekali kita mengibarkan bendera di bangunan dan rumah masing-masing. Bagi mereka yang tidak mampu beli bendera, kami akan bekalkan. Bagi syarikat, kami mohon supaya mereka membeli sendiri.

“Saya sudah berpakat dengan pemimpin-pemimpin media supaya siarkan gambar mana-mana bangunan yang tidak mengibarkan Jalur Gemilang,” kata beliau.
Rais berkata demikian pada sidang akhbar pada majlis perasmian bangunan tambahan Balai Seni Lukis Negara, pelancaran Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Kemerdekaan dan pelancaran Buku Merdeka: Obor Suatu Perjuangan di sini hari ini.
Turut hadir ialah Ketua Setiausaha kementerian berkenaan, Datuk Zakiah Ahmad; Timbalan Gabenor Bank Negara, Datuk Zamani Abdul Ghani dan Pesuruhjaya Warisan Jabatan Warisan Negara, Profesor Datuk Siti Zuraina Abdul Majid.

Rais yang juga Pengerusi Jawatankuasa Sambutan Hari Kemerdekaan berkata, kempen mengibarkan Jalur Gemilang untuk semua premis kediaman dan bangunan mestilah dilaksanakan sebelum 17 Ogos ini.

“Secara rasminya apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pelancaran Merdeka pada 17 Ogos di Melaka, maka pada hari itu harus kita mengibarkan semua bendera.

“Kita akan meminta pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri bekerjasama dalam hal ini,” katanya.

Sehubungan itu, Rais menyarankan Kementerian Kewangan memberikan pengecualian cukai kepada mereka yang menyumbang Jalur Gemilang kepada mana-mana pihak yang memerlukannya.

“Misalnya, ada pengecualian cukai untuk syarikat atau individu yang menyumbang bendera lebih daripada RM5,000. Dengan cara itu kerajaan boleh memberi subsidi kepada masyarakat yang tidak mampu,” kata beliau.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, kementeriannya memperuntukkan RM3 juta bagi pembelian Jalur Gemilang untuk diedarkan kepada orang ramai terutama di kawasan luar bandar supaya mereka turut menjayakan kempen mengibarkan bendera Malaysia.

Terdahulu dalam ucapannya, Rais mengumumkan Akta Seni Tampak sudah disiapkan dan akan dibentangkan ke Kabinet sebelum dibawa ke Parlimen tidak lama lagi.

Akta tersebut, kata beliau, akan mampu mengembang dan mengangkat martabat seni di kalangan masyarakat negara ini yang berbilang kaum.

No comments: