Sunday, July 08, 2007

Halang Pakistan jadi Taliban itulah kata Zin Mahmud dalam Rencana Utusan Malaysia hari ini.
Zin Mahmud bukanlah orang baru dalam bidang kewartawan, beliau satu ketika dulu dan kini adalah wartawan yang dalam kepalanya adalah jenis berpegang kuat kepada Islam. Namun bilamana beliau kini berada bersama Utusan ikuti tulisan dan kupasan beliau tentang Pakistan dan Taliban.

Maknanya beliau redha dengan rakyat Pakistan yang rata-rata Islam kini kuat mengamalkan sunah-sunah Islam tetapi 'gagal' menjaga serta memelihara aqidah mereka. Jika tidak percaya tanya pelajar2 kita yang menuntut di sana, dan paling mudah tanya ahli jemaah tabligh Malaysia yang ke sana.


JUMAAT lalu Pakistan berada dalam keadaan resah, dengan satu percubaan membunuh Presiden Pervez Musharraf dan kepungan ke atas Masjid Lal di Islamabad yang ketika itu masih belum berakhir.
Suasana ini membimbangkan kalau-kalau negara itu boleh terjerumus ke kancah ketidakstabilan yang berpanjangan.
Bagaimanapun, daripada laporan agensi berita, pihak yang dianggap sedang berperang menentang kerajaan Pakistan itu, dinamakan sebagai militan Islam dengan fahaman seperti Taliban tidaklah ramai dan kurang mendapat sokongan rakyat.

Kebanyakan rakyat Pakistan menolak fahaman Taliban dan tindakan militan Islam itu. Sekarang istilah militan Islam digunakan oleh Barat untuk merujuk satu gerakan memperjuangkan sistem pemerintahan seperti apa yang pernah dilakukan oleh Taliban di Afghanistan dengan menggunakan kaedah serangan berani mati.

Juga apabila merujuk kepada militan Islam, pihak Barat akan mengaitkan Abdul Rashid Ghazi, timbalan imam Masjid Lal itu dengan Taliban, Al-Qaeda, penyerang berani mati dan pengganas.
Pada kaca mata Barat, Musharraf adalah sekutu Amerika Syarikat (AS) yang dengan sendirinya dianggap tokoh yang boleh mempertahankan demokrasi, kebebasan dan perdamaian.

Tetapi hakikatnya tidak seringkas itu. Pihak pembangkang yang menentang Musharraf bukan saja terdiri daripada kalangan militan Islam tetapi juga golongan liberal dan sekular. Baru-baru ini timbul krisis pemecatan Ketua Hakim Negara yang muncul kerana Musharraf dikatakan mahu memastikan dia dapat terus memerintah lagi pada jangka waktu yang panjang. Maka pertembungannya adalah dengan golongan sekular dan liberal.

Di kalangan gerakan Islam juga, mereka yang dikatakan sebagai militan Islam hanyalah sebahagian. Begitu juga yang berpegang kepada apa yang disebut Barat sebagai fahaman Taliban. Golongan ini juga terdiri daripada pelbagai aliran. Ada yang menolak kekerasan. Malah banyak di kalangan pejuang penubuhan negara Islam adalah demokratik dan mereka bersama golongan sekular dan liberal yang menentang Musharraf.

Tetapi tidak kurang pula adanya golongan yang menyokong fahaman Islam berada di sebelah pihak Musharraf. Justeru apabila Barat seolah-olah mengajak supaya dunia menyokong Musharraf dalam usahanya menentang militan Islam, maka ia suatu yang tidak kena. Ini kerana pemikiran seperti ini adalah seolah-olah peranan Barat hanyalah untuk menjaga kepentingan sendiri, dan Musharraf dijadikan boneka untuk itu.

Mereka seolah-olah tidak melihat dari sudut pandangan kepentingan rakyat Pakistan sendiri. Umpamanya soalan-soalan ini mesti ditanyakan. Mengapakah ada orang yang menentang Musharraf walaupun dia berusaha mewujudkan kestabilan di Pakistan? Mengapakah wujud militan Islam? Begitu juga dengan fahaman yang dikaitkan pada Taliban. Bagaimana Taliban diwujudkan dan fahamannya semakin meluas?

Rakyat Pakistan seperti juga manusia lain di dunia mahukan perdamaian, kestabilan, kemakmuran dan masa depan cerah bagi generasi akan datang. Melalui didikan agama dalam keluarga dan masyarakat, mereka berpegang bahawa Islam adalah jalan penyelesaian. Pihak Barat atau mereka yang sealirannya tidak dapat faham mengenai ini. Bagi Barat, fahaman yang boleh menyelamatkan manusia adalah kebebasan, demokrasi dan kapitalisme. Islam bagi mereka adalah agama memundurkan, bukan progresif.

Penyelamat

Sedangkan bagi orang Islam di seluruh dunia, Islam adalah penyelamat. Tidak ada manusia yang lebih hebat daripada Rasulullah s.a.w. Baginda berjaya mewujudkan negara yang aman, stabil, makmur dan sarat dengan kandungan kerohanian. Sedangkan demokrasi adalah konsep yang asalnya dari amalan masyarakat Athens di Yunani purba, kemudian dimantapkan oleh bangsawan-bangsawan Inggeris yang menggubal Magna Carta dan perjanjian dengan Raja England.

Tentu bagi umat Islam, apa yang diperjuangkan oleh Rasulullah begitu dihayati. Dalam suasana begini, meletakkan konflik di Pakistan sebagai Islam lawan Barat adalah bahaya. Apa yang berlaku adalah semata-mata kekecewaan rakyat terhadap sistem yang ada.

Penggunaan serangan berani mati, atau lebih tepat pengebom bunuh diri, menjadi militan Islam, berfahaman Taliban, menjadi pengganas dan menyertai Al-Qaeda adalah ekspresi kekecewaan. Pada suatu masa, di Barat, ekspresi kekecewaan ditunjukkan melalui perjuangan militan anarkis dan komunis. Bukan itu saja, fenomena fasisme dan Nazisme adalah ekspresi kekecewaan rakyat yang kemudian digunakan oleh tokoh-tokoh mereka dan akhirnya memusnahkan dunia Barat seperti disaksikan dalam Perang Dunia Kedua.

Islam yang dibawa oleh Rasulullah memiliki nilai-nilai, semangat dan konsep jelas. Antara yang paling utama adalah keselamatan dan keadilan. Ia menjadi asas kepada fiqah. Jika ada sesuatu yang dikatakan datang daripada fiqah tetapi menghasilkan kezaliman dan bahaya, maka pasti bercanggah dengan nilai dan konsep Islam itu.

Maka banyak penyimpangan berlaku selepas Rasulullah wafat. Bagaimanapun tetap ada ulama yang sentiasa berusaha mempertahankan kesucian ajaran Islam. Dari beberapa segi, zaman kegemilangan Islam yang ditandai Khilafah Umayah dan Abasiah memiliki penyimpangan daripada semangat Islam. Tetapi ulama-ulama zaman itu terus mempertahankannya dalam pelbagai usaha, termasuk berbentuk ilmu. Maka di situlah lahirnya banyak mazhab fiqah. Bukan saja empat seperti diketahui hari ini, tetapi ada juga yang pupus.

Khilafah Abasiah merosot apabila Baghdad tumbang di tangan gerombolan Mongol yang memusnahkan begitu besar hasil karya tamadun Islam. Banyak yang telah musnah. Yang tinggal dan menjadi warisan hanyalah cebisan-cebisan. Tidak dapat digambarkan andai kata semua karya itu dapat diselamatkan, agama Islam yang difahami pastinya berbeza.

Suku-suku kaum Mongol itu kemudian memeluk agama Islam. Tetapi cara mereka mengamalkan Islam dipertikaikan oleh banyak ulama. Antaranya turut bangkit menentang kerajaan Mongol yang disifatkannya menyelewengkan konsep-konsep asas Islam. Penentang utama dalam sejarah ialah Ibnu Taimiyyah. Ulama ini menjadi inspirasi dan ajarannya sebagai asas kepada fahaman Wahhabi.

Sementara itu, empayar mereka merentasi Iraq, Iran dan Afghanistan. Salah seorang raja Mongol yang memerintah di Kabul, bernama Babur kemudian menyerang India dan menumpaskan kerajaan Delhi, sebuah kesultanan Islam. Mereka inilah yang menubuhkan kerajaan dan tamadun dikenali sebagai Moghul, yang maknanya ialah Mongol.

Tamadun ini berasaskan Islam tetapi terdapat penyelewengan daripada nilai-nilai Islam. Kerajaan ini suka bermewah-mewah, menggunakan kekerasan dan keutamaannya tidak seperti yang diajarkan Rasulullah. Sememangnya kerajaan Moghul menghasilkan tamadun besar meliputi pelbagai bidang, daripada budaya hingga kepada pertahanan. Urdu menjadi wadah ekspresi tamadun Moghul. Taj Mahal merupakan hadiah tamadun Moghul kepada dunia. Tetapi adakah Islam mengajar pembinaan makam begitu mewah dan besar?

Pemerintahan Moghul meliputi Afghanistan, Pakistan dan sebahagian India hari ini. Penjajah Britain yang datang berjaya menumbangkan kerajaan Moghul tetapi gagal menjajah Afghanistan. Sedangkan dari segi pemerintahan Moghul, Afghanistan, Pakistan dan India adalah sebenarnya satu negara.

Apabila India merdeka, Pakistan memisahkan diri dan menjadi pewaris kepada kerajaan Islam India, dalam erti kata lain, pewaris Moghul. Maka hakikatnya, Pakistan dan Afghanistan adalah pewaris Moghul. Mereka merupakan keturunan Mongol yang pernah memusnahkan tamadun Islam di Baghdad tetapi kemudian mengasaskan kerajaan Islam yang hebat di India.
Pergolakan

Maka apa yang hendak dihairankan dengan pergolakan dan konflik di Afghanistan dan Pakistan? Hampir kesemua kumpulan berjuang atas nama Islam. Ironinya, kumpulan Taliban mempunyai fahaman yang mempunyai asas dari sudut pandangan Wahhabi. Sementara Wahhabi pula bermula daripada ajaran Ibnu Taimiyyah yang fahaman kerasnya wujud akibat reaksi kepada penyelewengan yang dilakukan oleh penakluk-penakluk Mongol yang memeluk Islam.

Apabila ada usaha untuk membunuh Musharraf dan penguasaan militan Islam di Masjid Lal, ia merupakan fenomena manusia yang berusaha mendapatkan kuasa untuk diisi dengan fahaman mereka. Adalah ngeri dan tidak bertamadun melihat perbuatan pengganas dan pejuang berani mati di kalangan militan Islam. Tetapi Taliban dalam sejarahnya sebelum muncul Al-Qaeda tidak menggunakan cara serangan berani mati.
Tetapi bayangkan betapa orang yang berperang dahulu, umpamanya pada zaman Mongol yang datang memusnahkan Baghdad. Mereka mungkin dipaksa oleh raja dan masyarakat mereka untuk menyertai tentera Mongol. Mereka mempunyai tafsiran berbeza mengenai kematian. Serangan dalam peperangan yang memanjang sejak Genghiz Khan keluar dari Mongolia adalah kaedah berani mati. Ketika memasuki perang, tidak ada dalam fikiran kecuali membunuh, atau dibunuh.

Sedangkan Rasulullah seperti dikisahkan dalam hadis dan sirah mempunyai peradaban dalam bagaimana cara untuk berperang. Keadilan dalam cara Rasulullah berperang mendahului Konvensyen Geneva yang digubal dunia Barat daripada hasil Perang Dunia Pertama.

Untuk mengelak daripada menjadi sebuah negara gagal, Pakistan yang ditubuhkan atas nama Islam tidak wajar mencari laluan demokrasi, liberalisme dan AS. Ia perlu kembali kepada Islam yang diajar oleh Rasulullah dalam erti kata semangat, nilai dan konsep. Bukan cara Mongol, Moghul, Taliban atau Al-Qaeda.

No comments: