Sunday, July 29, 2007

Bloggers tak kebal: PM




Sekali Pak Lah berbunyi ....Pengendali laman blog kena tindakan jika sentuh isu sensitif. Yang dinampaknya adalah blogger, Imam atau pemimpin sebenarnya perlu merisaukan hal-hal negara yang lebih besar. termasuklah isu atau hal rasuah yang melibatkan KPN dan bekas pengarah BPR.


Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (gambar)memberi amaran kepada pengendali laman blog supaya tidak menulis sesuka hati terutama perkara sensitif menyentuh soal Yang di-Pertuan Agong dan agama Islam.Perdana Menteri menegaskan, pengendali laman blog juga tertakluk kepada undang-undang dan perlu bersedia menghadapi tindakan tegas jika tulisan mereka mempunyai unsur tidak baik dan tidak bertanggungjawab.


“Cakap pasal bloggers ni, ia bukan satu kebebasan untuk buat apa mereka suka atau menyatakan mereka kebal daripada undang-undang, hanya kerana mereka didaftarkan di luar negara. Ini tidak bermakna mereka ada hak cakap apa saja.“Undang-undang untuk semua. Tanggungjawab kewartawanan adalah ke atas semua. Sebagai orang yang mengeluar dan membuat berita sama seperti rasuah juga, tiada siapa yang boleh menyatakan dia dikecualikan, kerana ada undang-undang yang boleh dikenakan ke atas perbuatan itu.“Jangan sampai mencemarkan Yang di-Pertuan Agong dan agama Islam, ini adalah perkara yang tidak boleh dianggap sebagai mudah atau sesuatu yang memberi kebebasan dan bercakap ikut suka saja,” katanya.Beliau berkata demikian pada sidang media di Hotel Hyatt Regency di sini, semalam, sebelum menghadiri majlis perkahwinan seorang kakitangan Seri Perdana, Mohamad Hitam, 27 dan pasangannya, Nurul Hanisah Judi, 25, di Kampung Balok, Beserah. Turut serta Datin Seri Jeanne Abdullah.


Isnin lalu, Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi terhadap laman blog Malaysia-Today kerana didakwa menghasut rakyat supaya menentang pemimpin negara termasuk Yang di-Pertuan Agong selain Islam.Muhammad turut meminta pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap pengendali laman blog dan penulis komen kerana ia boleh mencetuskan ketegangan di kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini.


Rabu lalu pula, pengendali laman blog terbabit, Raja Petra Kamaruddin, 57, memberi keterangan selama lapan jam di balai polis yang sama berhubung penyiaran komen berunsur hasutan dalam blog beliau itu. Raja Petra pernah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam negeri (ISA) pada 2001.Mengenai tindakan susulan kerajaan terhadap pengendali laman web yang didapati mengeluarkan berita tidak bertanggungjawab itu, Perdana Menteri berkata, beliau menyerahkannya kepada polis untuk membuat siasatan.


Mengenai keputusan bersejarah Mahkamah Rayuan yang memerintahkan remaja lelaki berusia 18 tahun yang membunuh anak guru tuisyennya empat tahun lalu, dibebaskan daripada penjara kerana tiada peruntukan undang-undang bagi mengenakan hukuman penjara terhadap pesalah kanak-kanak yang melakukan kesalahan membunuh, Abdullah berkata Akta Kanak-kanak 2001, akan dipinda.

Sepatutnya hal inilah yang beliau perlu risaukan ..........................Beliau berkata, pindaan itu bagi memastikan sebarang kekurangan dapat diperbaiki sekali gus memastikan keputusan dibuat berlandaskan keadilan ke atas mereka yang terbabit.Abdullah berkata, beliau sudah melihat laporan berkaitan akta itu dan ada keperluan dipinda bagi mengatasi apa juga kekurangan pada akta berkenaan.“Saya sudah baca laporan itu ketika di luar negara, saya berpendapat Akta Kanak-kanak 2001 perlu dikaji supaya tiada apa-apa kekurangan untuk membolehkan keadilan dijalankan, dilaksanakan mahkamah, dan apa-apa hukuman yang wajar dikenakan,” katanya.

Rabu lalu, Hakim Datuk Gopal Sri Ram, Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Datuk Md Raus Sharif sebulat suara memutuskan mahkamah juga tiada bidang kuasa untuk menjatuhkan hukuman mati terhadap seorang kanak-kanak seperti ditetapkan Seksyen 97(1) Akta Kanak-kanak 2001.Seksyen 97(1) akta itu menyatakan seorang kanak-kanak tidak boleh dihukum mati, manakala Seksyen 97(2) memperuntukkan kanak-kanak yang didapati bersalah bagi kes membabitkan hukuman mati perlu ditahan sehingga diperkenan Yang di-Pertuan Agong.Bagaimanapun, pada 12 Julai lalu, panel hakim sama memutuskan peruntukan Seksyen 97(2) tidak mengikut Perlembagaan kerana mengikut doktrin pengasingan kuasa, kuasa mensabit dan menjatuhkan hukuman terletak pada badan kehakiman dan bukan eksekutif.


Ditanya tindakan susulan kerajaan dan tempoh yang akan diambil bagi meminda akta berkenaan, Abdullah berkata, beliau akan meminta Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail mengkaji perkara itu.“Kita kena kaji, kena bawa Parlimen dan semua itu perlu mengambil masa. Saya fikir mustahak untuk kaji undang-undang itu dan membuat pindaan yang wajar dilakukan,” katanya.

No comments: