Sunday, July 29, 2007

Terlalu ramai guru wanita.....pulak!!!!!

Ulasan terbaru, dalam akhbar arus perdana, mempersoalkan kenapakah terlalu ramai guru wanita. Janganlah tanya orang ramai kan ini adalah rancangan dan perancangan Kemneterian dan tanggungjawab kerajaan yang memerintah, sama ada mahu meramaikan atau mensedikitkan guru wanita.
Janganlah, berlaku masalah disiplin semakin berat, dibangkitkan soal wanita pula. Perkara yang subjektif ini boleh dijadikan bahan atau asas poliemk yang dibincang sehingga tiada kesudahannya.
Kini, bukan beda bandar dan luar bandar, masalah disiplin semakin membarah, kesannya lahir dan beranak dalam masyarakat. Lihat sahaja kadar index sosial negara, kes-kes yang meningkat dengan pelbagai katogeri termasuklah remaja-remaja ini melakukan sehingga ke jnayah berat.
Rasionallah kita......
Kira-kira 88 peratus guru di bandar besar adalah wanita dan ketidakseimbangan ketara dengan jumlah guru lelaki ini dikatakan antara punca kemerosotan disiplin yang serius di kalangan pelajar.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Anuar Ibrahim, berkata desakan material antara faktor lelaki kurang minat menceburi bidang pendidikan.“Kita tahu, kekurangan guru lelaki yang lebih tegas dan digeruni untuk menyandang peranan guru disiplin atau hal ehwal murid menyumbang kepada keberanian pelajar khususnya di sekolah bandar bertindak melanggar undang-undang dan batas disiplin sebagai seorang pelajar sekolah.“Bagaimanapun, perubahan aliran kini menyaksikan lelaki lebih suka memilih bekerja di kilang berbanding guru kerana pendapatan lebih tinggi dan bebas melakukan kerja tambahan berbanding profesion guru yang agak mengongkong,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu, di sini, semalam.
Beliau berkata, pada zaman ini, pelajar semakin kurang menghormati guru, malah ada yang memandang rendah pendidik sehingga membezakan kedudukan guru dengan taraf ibu bapa yang memegang jawatan besar atau usahawan berjaya.Pengarah Bahagian Sekolah Kementerian Pelajaran, Noor Rezan Bapoo Hashim, berkata kementerian sedar dan amat bimbang senario kekurangan guru lelaki di sekolah dan usaha sedang dilakukan bagi menangani masalah itu.“Memang kita sangat bimbang perkara ini, tetapi kita tidak duduk diam sebaliknya sedang menggiatkan pelbagai usaha untuk menarik minat lebih ramai lelaki memilih profesion perguruan,” katanya.
“Sebagai contoh, pada peringkat sekolah sekarang ini guru kaunselor giat membantu memupuk minat di kalangan pelajar lelaki untuk memilih kerjaya dalam bidang perguruan, bagaimanapun usaha ini memakan masa panjang sebelum boleh kita lihat hasilnya,” katanya.
Beliau berkata, bilangan lelaki yang memohon untuk menceburi bidang perguruan sangat kecil dan kritikal.“Kalau kita lihat sekolah lelaki sekarang ini pun majoriti gurunya adalah wanita dan kita sedar peranan guru lelaki di sekolah sebegini amat diperlukan khususnya dalam mendidik soal disiplin dan sahsiah diri. “Bagaimanapun, kita tidak menafikan peranan guru wanita yang memang banyak menyumbang dan berkorban untuk institusi pendidikan negara.
Mereka mendidik menggunakan pendekatan lembut dan sifat keibuan yang kita akui banyak memberi kesan positif kepada perkembangan bidang pendidikan,” katanya.
Sementara itu, bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Murad Mohd Nor, menggesa Kementerian Pelajaran memberi perhatian serius dan bertindak segera mengatasi masalah kekurangan guru lelaki di sekolah menengah.Katanya, kekurangan lelaki menimbulkan banyak masalah kerana ada sesetengah tugas yang guru wanita tidak sesuai langsung seperti guru sukan.Beliau berkata, keseimbangan penting kerana guru lelaki dan wanita mempunyai peranan masing-masing yang berbeza, tetapi melengkapi untuk menangani masalah disiplin pelajar sekolah menengah.

No comments: