Saturday, June 09, 2007

Menyorot ucapan penggulungan Presiden PAS pelbagai azam dan harapan yang diberikan kepada rakyat sebagai pilihan jika rakyat memilih selain daripada kerajaan yang ada. Bagi penulis , lebih suka ulasan TG Presiden dalam hal ekonomi bebanan rakyat akibat daripadanya.
Beliau, menjelaskan ' apabila (kerajaan) yang ada menghadapi masalah ekonomi, caranya ialah menaikkan cukai atau menaikkan harga barangan atau memboroskan khazanah negara untuk memberi peluang kepada pemimpin dan kroninya atau menambah hutang negara atau memaksa rakyat menanggung bayaran dalam perkara keperluan hidup seperti kesihatan dan pendidikan.
Dalam nada yang berlainan rakyat yang mahukan pendidikan lanjutan atau sebagainya yang berkaitan dikenakan cas, kerajaan mula berniaga dalam sektor pendidikan. Kini sektor ini bukanlah tergolong sebagai sektor perkhidmatan kerajaan kepada rakyat tetapi sektor penyumbang ekonomi kepada negara. Justeru kerajaan yang ada adalah kerajaan yag 'bijak' menguruskan agara rakyat 'terhutang' dan berhutang kepada kerajaan. Maka mudahlah mereka menjual perkataan2 keramat. Antaranya jangan kita menggigit tangan orang yang memberi kita makan, melepaskan anjing tersepit. Semua istilah-istilah ini kalimah rakyat yang perlu balas jasa baik kerajaan kepada rakyat, caranya mestilah taat dan patuh pentingnya undilah dia bila PRU akan datang.

No comments: