Tuesday, May 08, 2007

Rakyat berjalan tempang....

Berita gempar dan terkini adalah 'kesanggupan' kerajaan pimpinan Pak Lah menerima tuntutan Cuepas agar menerima formulanya agar kakitangan kerajaan dinaikkan , ini kerana sejak 1992 masih dibuat pelarasan sahaja.
Setidak2 dengan kenaikan melegakan kakitangan bawahan terutama dibandar2 besar. Kelazimannya dia orang ini membuat dua atau tiga kerja sehari disamping dibantu oleh anak2 dan isteri masing2. Jikalah pak2 menteri tak percaya turunlah gelanggang dan lihatlah keperitan hidup dan kejerihan hidupan seharian mereka.
Bagi kakitangan swasta pula, kebanyakan mereka hanya dapat melihat dan tumpang gembira sikit, itupun jika ada adik beradik atau saudara mara yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan. Penulis sendiri berpengalaman sangat dan tahu sangat tentang hidupan dan jerih payah kakitangan swasta yang terpaksa bekerja 2 dan 3 kerja dalam sehari dan tinggal pula di rumah2 flat di KL atau bandar2 besar di Malaysia. Hidupan mereka ini 3 kali sengsara dan payah berbanding dengan rakan-rakan di kalangan sektor swasta. Desakan supaya kerajaan 'mendesak' majikan swasta memberi minima gaji RM1000, ibarat menyalak anjing ke gunung.
Kalau kerajaan ada kekuatan minta dijayakan gaji minima RM1000 kepada sektor swasta, adalah besar rahmat. Penulis rasa zaman penulis bkerja di sektor swasta maksima gaji adalah RM350 sekitar tahun 1980an. Bila penulis bertanya kembali kata mereka di sektor swasta cuma RM400 sebulan. Tuan-tuan bayangkan dengan kos sara hidup kini , itu sebabnya kita minta kerajaan sifarkan kemiskinan atau minimakan gaji sektor swasta RM1000 sebulan. Amacam boleh ....

No comments: